Qui­ck-gui­de til gode tek­ster til nettet

Vil du skri­ve en fæn­gen­de og læs­vær­dig tekst til en hjem­mesi­de, skal du sør­ge for at bru­ge de 16 tips, du fin­der i den­ne artikel.

  1. Plan­læg din tekst, så den har en klar rød tråd. Så skal læse­ren ikke bru­ge kræf­ter på at for­stå den måde, tek­sten er byg­get op på.
  2. Har du svært ved at hol­de fokus på det vig­tig­ste i tek­sten, så start med at opsum­me­re tek­stens vig­tig­ste poin­te i en enkelt sæt­ning.
  3. Husk også altid, at din tekst skal hand­le om læse­ren og ikke om fir­ma­et bag den hjem­mesi­de, du skri­ver tek­sten til.
  4. Start tek­sten med en fæn­gen­de over­skrift.
  5. Brug en man­chet eller under­ru­brik, der bekræf­ter den besø­gen­des søge­hen­sigt, giver den vig­tig­ste poin­te og slut­ter med et call to action, der sæl­ger artik­len ind.
  6. Skriv altid i et aktivt sprog, når du skri­ver både over­skrif­ter, under­ru­brik­ker, mel­lem­ru­brik­ker og brødtekst.
  7. Skriv et ind­le­den­de tekst­af­snit før den før­ste mel­lem­ru­brik, som sæt­ter sce­nen for artik­len og for­tæl­ler, hvor­for tek­sten er rele­vant for læse­ren og hvad den vig­tig­ste for­del er, som de får ud af læse den. Det kan med en for­del skri­ves som en god histo­rie, der med det sam­me får læse­ren til at se rele­van­sen af tek­sten for dem.
  8. Opdel her­ef­ter resten af tek­sten i kon­cen­tra­tions­in­ter­val­ler med man­ge mel­lem­ru­brik­ker (ger­ne i fle­re niveau­er). Der­ved kan læse­ren nem­me­re skim­me den for at dan­ne sig et over­blik over dens struktur.
  9. Hav fle­re kor­te afsnit mel­lem hver mel­lem­ru­brik. Skriv hvert afsnit mobil­ven­ligt i form af kor­te afsnit, så hele afsnit­tet kan over­sku­es på en mobil­te­le­fon uden at scrol­le. Und­gå også ind­skud­te og sæt­nin­ger med fle­re led. Brug punkt­opstil­linger i ste­det for.
  10. Man­ge kor­te afsnit skim­me. Især hvis du pla­ce­rer den vig­tig­ste poin­te i afsnit­tets før­ste sæt­ning og uddy­ber den i resten af afsnit­tet, så hvert afsnit kun præ­sen­te­rer en pointe.
  11. Brug punkt­opstil­linger – og ger­ne gra­fi­ske punkt­opstil­linger – til at give over­blik, ska­be inter­es­se og tea­se ind­hol­det ned gen­nem artiklen.
  12. Fast­hold læse­ren med buck­et bri­ga­des gen­nem hele tek­sten, der gør læse­ren nys­ger­rig på, hvad der sker læn­ge­re frem­me i tek­sten – eller genind­fan­ger deres inter­es­se og opmærk­som­hed, lige når de er ved at miste den.
  13. Afslut tek­sten med et call to action, der for­tæl­ler læse­ren, hvad du for­ven­ter at han eller hun skal gøre, efter de har læst den. Brug ger­ne et call to action, der lover læse­ren øje­blik­ke­lig til­freds­stil­lel­se.
  14. Skal du skri­ve tit­le og meta descrip­tion til siden? Så sørg for at læse vores gui­de til, hvor­dan du skri­ver gode tit­les og meta descrip­tions i dag.
  15. Husk også at søge­ma­ski­ne­op­ti­me­re tek­sten uden at den kom­mer til at lig­ne en gam­mel­dags SEO-tekst. For SEO-tek­ster er lige med kva­li­tet­stek­ster i dag!
  16. Glem hel­ler ikke den inter­ne link­bu­il­ding. Den er med til at gøre det nem­me­re for Goog­le at gen­nem­skue, hvor­dan du væl­ger de for­skel­li­ge søge­ord, som hjem­me­si­den ran­ker for. Det gæl­der ikke kun for pro­dukt- og kate­go­ri­tek­ster, men for alle tek­ster som du skri­ver til en hjemmeside.