Quick-guide til gode tekster til nettet
Vil du skrive en fængende og læsværdig tekst til en hjemmeside, skal du sørge for at bruge de 16 tips, du finder i denne artikel.
- Planlæg din tekst, så den har en klar rød tråd. Så skal læseren ikke bruge kræfter på at forstå den måde, teksten er bygget op på.
- Har du svært ved at holde fokus på det vigtigste i teksten, så start med at opsummere tekstens vigtigste pointe i en enkelt sætning.
- Husk også altid, at din tekst skal handle om læseren og ikke om firmaet bag den hjemmeside, du skriver teksten til.
- Start teksten med en fængende overskrift.
- Brug en manchet eller underrubrik, der bekræfter den besøgendes søgehensigt, giver den vigtigste pointe og slutter med et call to action, der sælger artiklen ind.
- Skriv altid i et aktivt sprog, når du skriver både overskrifter, underrubrikker, mellemrubrikker og brødtekst.
- Skriv et indledende tekstafsnit før den første mellemrubrik, som sætter scenen for artiklen og fortæller, hvorfor teksten er relevant for læseren og hvad den vigtigste fordel er, som de får ud af læse den. Det kan med en fordel skrives som en god historie, der med det samme får læseren til at se relevansen af teksten for dem.
- Opdel herefter resten af teksten i koncentrationsintervaller med mange mellemrubrikker (gerne i flere niveauer). Derved kan læseren nemmere skimme den for at danne sig et overblik over dens struktur.
- Hav flere korte afsnit mellem hver mellemrubrik. Skriv hvert afsnit mobilvenligt i form af korte afsnit, så hele afsnittet kan overskues på en mobiltelefon uden at scrolle. Undgå også indskudte og sætninger med flere led. Brug punktopstillinger i stedet for.
- Mange korte afsnit skimme. Især hvis du placerer den vigtigste pointe i afsnittets første sætning og uddyber den i resten af afsnittet, så hvert afsnit kun præsenterer en pointe.
- Brug punktopstillinger – og gerne grafiske punktopstillinger – til at give overblik, skabe interesse og tease indholdet ned gennem artiklen.
- Fasthold læseren med bucket brigades gennem hele teksten, der gør læseren nysgerrig på, hvad der sker længere fremme i teksten – eller genindfanger deres interesse og opmærksomhed, lige når de er ved at miste den.
- Afslut teksten med et call to action, der fortæller læseren, hvad du forventer at han eller hun skal gøre, efter de har læst den. Brug gerne et call to action, der lover læseren øjeblikkelig tilfredsstillelse.
- Skal du skrive title og meta description til siden? Så sørg for at læse vores guide til, hvordan du skriver gode titles og meta descriptions i dag.
- Husk også at søgemaskineoptimere teksten uden at den kommer til at ligne en gammeldags SEO-tekst. For SEO-tekster er lige med kvalitetstekster i dag!
- Glem heller ikke den interne linkbuilding. Den er med til at gøre det nemmere for Google at gennemskue, hvordan du vælger de forskellige søgeord, som hjemmesiden ranker for. Det gælder ikke kun for produkt- og kategoritekster, men for alle tekster som du skriver til en hjemmeside.