Buck­et bri­ga­des eller seeds of curio­si­ty:

Tryl­le­bind dine læse­re til det aller­sid­ste punk­tum

Ken­der du det simp­le copy­wri­ter-tri­cks, der hol­der dine læse­re fan­ge­de hele vej­en ned til slut­nin­gen af din tekst? Eller ind­fan­ger dem igen, hver gang de er lige ved at miste inter­es­sen eller tabe kon­cen­tra­tio­nen. Tri­ck­et kal­des for buck­et bri­ga­des eller seeds of curio­si­ty. Hvad det hand­ler om, og hvor­dan du bru­ger det, kan du læse alt om i den­ne arti­kel. Skal vi se at kom­me i gang?

Ben­ny Chri­sten Gran­da­hl

Part­ner og Chief Con­tent Offi­cer, web­te­xts­hop

En buck­et bri­ga­de er en kort sæt­ning, der øger læse­rens nys­ger­rig­hed omkring den tekst, han eller hun er ved at læse. Buck­et bri­ga­den får læse­ren til at fort­sæt­te læs­ning, også selv om ved­kom­men­de var lige ved at tabe inter­es­sen eller miste kon­cen­tra­tio­nen. Den pla­ce­res enten i slut­nin­gen af et afsnit eller på en linje for sig i tek­sten. Buck­et bri­ga­des kal­des også for seeds of curio­si­ty.

Hvad er det for kor­te sæt­nin­ger, vi taler om?

Du har net­op lige mødt en typisk buck­et bri­ga­de. Det kan være en sæt­ning, der:

  • Stil­ler et rele­vant eller måske uddy­ben­de spørgs­mål i situ­a­tio­nen
  • Refe­re­rer til noget, der bli­ver for­kla­ret sene­re i tek­sten
  • Lover en for­kla­ring eller et eksem­pel, der er nemt at for­stå
  • Stil­ler det spørgs­mål, læse­ren måske alle­re­de har i sit hoved
  • Får spæn­din­gen til at sti­ge eller lover ny, spæn­den­de viden

Vi snup­per et par eksemp­ler på hver enkelt kate­go­ri lige om lidt. Først skal du lige have en for­kla­ring på, hvor­for det hed­der buck­et bri­ga­des!

Stam­mer fra tiden før brand­væs­net fik vand­pum­per og vandslan­ger

Buck­et bri­ga­des er en ame­ri­kansk beteg­nel­se for den kæde af men­ne­sker, der udveks­le­de span­de med vand, når der skul­le sluk­kes bran­de i det vil­de vesten. Kæden gik fra den nær­me­ste brønd eller sø og hen til det sted, hvor det brænd­te.

Den ene vej send­te kæden ful­de span­de med vand, mens de tom­me span­de blev sendt retur den anden vej. Der­ved bliv van­det ved med at kom­me frem til bran­den – og de tom­me span­de med at kom­me hen til brøn­den.

På sam­me måde bli­ver copy­wri­te­rens buck­et bri­ga­des til at sen­de læse­ren vide­re gen­nem tek­sten.

Seeds of curio­si­ty

Men hvad så med syno­ny­met seeds of curio­si­ty?

Det er en beteg­nel­se for nøj­ag­tigt de sam­me sæt­nin­ger og ven­din­ger, som blandt andet omta­les af den legen­da­ri­ske copy­wri­ter og annon­ce­mand Joseph Sugar­man i hans bog Adver­ti­sing Secrets of the Writ­ten Word fra slut­nin­gen af 1990’erne. Det er også ham, der beskri­ver en god tekst som et glat sli­ske, hvor det ene ord fører læse­ren til det andet, og den ene sæt­ning sen­der læse­ren vide­re til den næste.

Nå, men det var de eksemp­ler på buck­et bri­ga­des vi kom fra. De kom­mer her!

Buck­et bri­ga­des der stil­ler et spørgs­mål

Stil­ler du din læser et spørgs­mål, ska­ber det et videns­gab (know­led­ge gap), som de helt auto­ma­tisk bli­ver nys­ger­ri­ge efter at få udfyldt med et svar.

Så pla­ce­rer du et spørgs­mål i enten star­ten eller slut­nin­gen af et afsnit eller på en linje for sig i tek­sten, tæn­der du læse­rens natur­li­ge nys­ger­rig­hed, så han eller hun bli­ver ved med at læse vide­re.

Gode eksemp­ler på den­ne slags buck­et bri­ga­des kun­ne f.eks. være:

  • Vil du vide det aller­bed­ste?
  • Men hvad er så bund­linj­en?
  • Hvad bety­der det (så) for dig?
  • Så hvad er poin­ten her?
  • Skal jeg være fuld­kom­men ærlig over­for dig?

Du kan også bru­ge det til at gøre dit svar mere spæn­den­de med:

  • Nu skal jeg for­tæl­le dig hvor­for!
  • Det rig­ti­ge svar vil helt sik­kert over­ra­ske dig!
  • Over­ra­ske­de det spørg­mål dig? Så vent, til du får sva­ret!
  • Vil du have et lil­le hint?

    Buck­et bri­ga­des der lover dig et svar sene­re

    Du kan også bru­ge buck­et bri­ga­des til at ska­be et åbent loop i tek­sten, ved at refe­re­re frem til noget, der bli­ver gen­nem­gå­et sene­re i tek­sten. Det er utro­ligt effek­tivt.

    Men det kan også vir­ke­lig pis­se læse­ren af, hvis du ikke hol­der, hvad du har lovet. Så husk at kom­me med sva­ret eller en uddy­bel­se sene­re, hvis du har lovet det.

    Gode eksemp­ler er f.eks.:

    • Det ven­der jeg til­ba­ge til lige om lidt!
    • Lidt sene­re viser jeg, hvad jeg har fun­det ud af!
    • Du kan ikke gæt­te, hvad der så ske­te!
    • Lad mig dele en lil­le hem­me­lig­hed med dig!
    • Mere om det sene­re!
    • Bare rolig! Du får løs­nin­gen om lidt.

    Du kan også bru­ge den­ne slags buck­et bri­ga­des til at adva­re om, at der føl­ger noget far­ligt, noget nega­tivt eller noget uhyg­ge­ligt. Den slags nega­ti­ve nyhe­der er vores hjer­ner meget mere inter­es­se­re­de i end gode, posi­ti­ve nyhe­der. Det er der­for kata­stro­fer, ulyk­ker, kon­kur­ser, skils­mis­ser og den slags altid er godt stof i pres­sen. F.eks.:

    • Men først en lil­le advar­sel!
    • Pas på: Nu bli­ver det far­ligt!
    • Men der er en hage ved det!
    • Men så blev det (end­nu) vær­re!

      Buck­et bri­ga­des der lover en sim­pel for­kla­ring

      Er du midt i at for­kla­re et kom­plekst eller svært emne, er der ikke noget, der gør dine læse­re gla­de­re, end hvis du lover dem en sim­pel for­kla­ring eller det godt eksem­pel. Det skal nok få dem til at læse vide­re. Det tri­ck har jeg fak­tisk alle­re­de brugt på dig – sam­men med en buck­et bri­ga­de som love­de dig et svar lidt sene­re.

      Den­ne type buck­et bri­ga­des er gode at anven­de, hvis du har en mistan­ke om, at det svæ­re stof er ved at få din læser til at miste inter­es­sen for tek­sten.

      Gode eksemp­ler kun­ne f.eks. være:

      • Gode eksemp­ler kun­ne f.eks. være:
      • Skå­ret helt ind til benet, bety­der det:
      • Sagt helt enkelt:
      • For­kla­ret i helt almin­de­li­ge ord bety­der det:
      • Her kom­mer et let­for­stå­e­ligt eksem­pel:
      • Her er en anden måde at sige det på:
      • For­stil dig det såle­des:
      • Det er slet ikke så svært!
      • Det er nem­me­re end du tror!

      Buck­et bri­ga­des der stil­ler det spørgs­mål, læse­ren måske alle­re­de har i sit hoved

      Den­ne type buck­et bri­ga­des stil­ler enten det spørgs­mål eller sæt­te ord på de tan­ker, læse­ren alle­re­de har dan­net sig i sit eget hoved, mens de har læst din tekst. Som hvis f.eks. du læser en meget posi­tiv og over­strøm­men­de salgstekst og tæn­ker ”Ahhh, kan det nu også pas­sé?”.

      Andre gode eksemp­ler på den­ne type buck­et bri­ga­de kun­ne være:

          • Jeg ved, hvad du tæn­ker!
          • Men hvor­for skul­le du sto­le på mig?
          • Nej, så dum er du ikke, vel?
          • Lyder det for godt til at være sandt?
          • Nu tæn­ker du sik­kert, at…
          • Lad mig gæt­te! Du tæn­ker sik­kert….

      Buck­et bri­ga­des der får spæn­din­gen til at sti­ge

      Vil du lige sør­ge for at ruske op i din læser? Så er det godt at kom­me med et opråb, der lover dem, at tek­sten nu bli­ver spæn­den­de igen. F.eks. efter en læn­ge­re for­kla­ring, oprems­ning eller noget andet, der måske har været med til at dæm­pe deres inter­es­se for eller opmærk­som­hed omkring tek­sten.

      Det kun­ne f.eks. være:

      • Men vent! Der er mere!
      • Læs vide­re. Nu bli­ver det inter­es­sant!
      • Men så slog det mig!
      • Jeg kun­ne ikke tro mine egne øjne!
      • Du vil ikke tro, hvad han for­tal­te mig!
      • Det fandt jeg snart ud af!
      • Så var det, at det kom helt ud af kontrol/blev end­nu bedre/blev end­nu vær­re!
      • Men så gik det helt galt!
      • Det skul­le vise sig at bli­ve end­nu bedre/værre/sløjere/dårligere/vidunderligt!

        De rig­ti­ge ste­der at ind­sæt­te en buck­et bri­ga­de

        Som du kan se, gør buck­et bri­ga­des ikke ale­ne din tekst mere spæn­den­de. De gør den også meget sjove­re at læse.

        Men pas på med at over­gø­re det. Bru­ger du for man­ge buck­et bri­ga­des – som jeg fak­tisk gjor­de i star­ten af tek­sten – kom­mer den nemt til at vir­ke use­ri­øs. Sam­ti­dig kan bru­gen af for man­ge, kor­te afsnit slå ryt­men i din tekst i styk­ker.

        Der­for kan du med for­del ven­te med at stop­pe buck­et bri­ga­des ind i tek­sten, til du er fær­dig med at skri­ve den. Læs den der­ef­ter lang­somt igen­nem og stop en buck­et bri­ga­de ind der, hvor:

        • Tek­sten er ved at bli­ve lidt kede­lig eller alt for nør­det
        • Ryt­men i tek­sten bli­ver alt for lang­som eller lang­truk­kent
        • Du godt vil sik­re dig, at du får læse­rens ful­de opmærk­som­hed igen
        • Hvor der er brug for at øge spæn­din­gen eller læse­rens fokus
        • Du lige har gen­nem­gå­et noget svært eller kom­pli­ce­ret
        • Der ikke har været en mel­lem­ru­brik i lang tid
        • Der ikke har været et bil­le­de eller en illu­stra­tion læn­ge
        • Læse­ren lige er kom­met over mid­ten af tek­sten
        • Når der er omkring en fjer­de­del af tek­sten til­ba­ge

        Alle dis­se ste­der er risi­ko­en størst for, at læser­ne væl­ger at drop­pe ud af tek­sten.

        Omskriv om nød­ven­digt tek­sten lige efter buck­et bri­ga­den, så der kom­mer en bed­re over­bin­ding fra buck­et bri­ga­den og til den efter­føl­gen­de tekst.

          Skal du have hjælp til at gøre lan­ge tek­ster mere spæn­den­de?

          Så tag en snak med os hos web­te­xts­hop – content2marketing! Vi har over 30 år erfa­ring med at skri­ve spæn­den­de tek­ster, der til­træk­ker, fast­hol­der og kon­ver­te­rer besø­gen­de til kun­der. Giv os et ring på 29 72 55 73, send en mail til info@​webtextshop.​dk eller brug kon­takt­for­mu­la­ren her­un­der.

          TIPS TIL PRO­DUKT­TEK­STER

          Hvor­for følel­ser sæl­ger
          bed­re end funk­tio­ner!

          TIPS TIL WEB­TEK­STER

          Hvor­for vi ikke skri­ver
          “rig­ti­ge” SEO-tek­ster!

          TIPS TIL WEB­TEK­STER

          Om at skri­ve en god og
          sam­men­hæn­gen­de tekst

          web­te­xts­hop

          Vil du ger­ne fin­des på inter­net­tet, men synes det er svært at kom­me til tops i søge­re­sul­ta­ter­ne, så kan vi hjæl­pe. Web­te­xts­hop pro­du­ce­rer con­tent mar­ke­ting og tek­ster til din hjem­mesi­de, der sik­rer dig bed­re pla­ce­rin­ger i søge­re­sul­ta­ter­ne.

          © 2019 web­te­xts­hop i/s

          WEB­TE­XTS­HOP

          Præ­ste­marks­vej 20
          4653 Kari­se
          Mail: info at web​te​xts​hop​.dk
          Tlf.: 29 72 55 73
          CVR: 36679220

          Få flere besøgende og større konvertering med Power-Words!

          Få vores GRATIS e-bog med 710+ PowerWords på dansk og deltag GRATIS i vores mail-kursus i at bruge Power-Words. 

          Tak for din tilmelding. Hold øje med vores bekræftelsesmail i din Indbakke eller dit spamfilter.

          Share This