Ny længde på meta descriptions – hvad betyder det for din hjemmeside og dig?
Flere uafhængige analyser af en masse søgeresultater giver dog en klar indikation af, at en maksimumslængde på omkring 320–325 tegn, skulle sikre dig, at hele din meta description bliver vist, uden at den bliver kortet af. Således kører Yoast SEO-pluginet til WordPress med en øvre grænse for 320 tegn, mens andre af den slags værktøjer tillader 325 og helt op til 350 tegn.
En lang meta description er ingen garanti
Men som altid er der ikke nogen garanti for, at Google vælger at vise din meta description i fuld længde, hvis de andre sider i søgeresultaterne anvender kortere meta descriptions. Der er heller ikke nogen garantier for, at Google vælger den meta description, som du har indtastet, hvis de kan finde en tekst på siden, der passer bedre på længden.
Men har du skrevet en meta description, som overholder de nye længdemål, er der en større chance for, at de vælger den og ikke en eller anden tilfældig tekst fra siden.
Du få færre, men mere relevante besøgende
De længere meta descriptions betyder, at folk får bedre mulighed for at finde det søgeresultat, der er mest relevant for dem, allerede ude i søgeresultaterne. For brugerne hos Google får mere at vurdere de enkelte sider i søgeresultaterne på.
Derved kan de bedre sortere de sider fra, de synes er for ringe, eller ikke passer til deres søgehensigt. Eller også være så heldige, at de finder svaret på det, de har spurgt om direkte i de meta descriptions, de læser. Så behøver de slet ikke klikke på nogle af søgeresultaterne.
Det betyder, at du fremover får væsentlig færre besøgende ind på siden fra søgeresultaterne. Til gengæld bliver de besøgende, du får, meget mere interesserede i dit indhold – fordi din sides meta description virker som den mest lovende i søgeresultaterne.
Men hvordan sikrer du dig, at der er nogen, som klikker?
Det handler om at sælge klikket til siden ind
Selv om Google sikkert gerne så det, bør du ikke give hele svaret på folks søgning eller essensen i dit budskab væk i din meta description. Så er du næsten helt sikker på, at folk aldrig vil klikke ind på siden. For du har jo allerede fortalt dem det, de vil vide.
Omvendt skal du give nok af svaret væk til, at siden virker relevant at klikke på i forhold til folks søgehensigt eller slutmålet med søgningen. Det gør du ved at få indholdet på siden til enten at:
- Fremstå unikt på en eller anden måde
- Indeholde ny, overraskende eller ukendt viden
- Give en ønsket gevinst ved at læse indholdet
Afslut med tydeligt call to action
Endelig er det vigtigt, at du afslutter med et klart og tydeligt call to action til sidst i din meta description, der understreger vigtigheden af at læse netop din side frem for konkurrenternes. Kan du på nogen måde få dit call to action til at understrege vigtigheden af, at de klikker på søgeresultatet lige nu, virker det endnu stærkere. ”Klik her og få et forspring foran jeres konkurrenter” eller noget andet, der virker relevant i forhold til søgehensigten eller slutmålet.
Men kan du ikke gøre din meta description endnu mere tillokkende?
Det handler om at sælge klikket til siden ind
Selv om Google sikkert gerne så det, bør du ikke give hele svaret på folks søgning eller essensen i dit budskab væk i din meta description. Så er du næsten helt sikker på, at folk aldrig vil klikke ind på siden. For du har jo allerede fortalt dem det, de vil vide.
Omvendt skal du give nok af svaret væk til, at siden virker relevant at klikke på i forhold til folks søgehensigt eller slutmålet med søgningen. Det gør du ved at få indholdet på siden til enten at:
- Fremstå unikt på en eller anden måde
- Indeholde ny, overraskende eller ukendt viden
- Give en ønsket gevinst ved at læse indholdet
Afslut med tydeligt call to action
Endelig er det vigtigt, at du afslutter med et klart og tydeligt call to action til sidst i din meta description, der understreger vigtigheden af at læse netop din side frem for konkurrenternes. Kan du på nogen måde få dit call to action til at understrege vigtigheden af, at de klikker på søgeresultatet lige nu, virker det endnu stærkere. ”Klik her og få et forspring foran jeres konkurrenter” eller noget andet, der virker relevant i forhold til søgehensigten eller slutmålet.
Men kan du ikke gøre din meta description endnu mere tillokkende?
Brug power-words i sidens title og meta description
En af de måder, du kan forstærke budskabet i både title og meta description på, er ved at bruge såkaldte power‑, magnet- eller money-words – kært barn har mange navne. Det er ord, der går rent ind i den del af vores hjerne, der foretager beslutninger for os.
Denne del af hjernen reagerer på nogle meget direkte, simple, opmærksomhedsskabende, visuelle ord, der på en eller anden måde overbeviser, skaber tryghed og får os til at træffe en beslutning nu og her. Det er den gode gamle krybdyrhjerne, du ved. Den der afgør om noget er en trussel eller et bytte – og din side skal helst fremstå som det sidste.
Hvad er det så helt konkret for nogle ord, vi taler om?
Power-words er f.eks. ord som:
- Fordi
- Øjeblikkelig
- Sikker
- Aldrig
- Særlig
- Ny(t)
- Utrolig
- Garanteret
- Effektiv
- Virker
- Bonus
- Kontant
- Hurtig
- Uimodståelig
- Overraskende
- Skudsikker
- Gå ikke glip af
Og så videre. Kan du ikke ligefrem mærke, hvor de ord tænder noget i dig?
Vil du have flere power-words, så hent vores gratis e‑bog her.
Forskellige triggergrupper af power-words
Listen over de såkaldte power-words er meget lang. Samtidig er det ikke alle power-words, der er lige velegnede i alle situationer. Således findes der særlige power-words, der spilder på:
- Grådighed ved at indikere knaphed eller mulighed for at gøre et ekstra godt køb
- Nysgerrighed ved at tease noget overraskende, sensationelt eller noget, vi simpelthen bare må vide
- Snyd ved at love os en nemmere genvej til at tjene penge eller løse opgaver på
- Lyst efter bestemte effekter eller følelser, som vi ønsker så meget, at vi ikke kan tænke rationelt
- Forfængelighed ved at love os en højere social anerkendelse ved at købe eller gøre noget
- Tillid ved at få noget til at se mere troværdigt og sikkert ud
- Vrede ved at spille på vores følelser, så vi bliver irrationelle eller vække vores indre svinehund
- Frygt ved at tale ind til, hvad der kan ske, hvis vi ikke reagerer eller opdager truslen i tide
Så anvend de rigtige power-words i forhold til søgehensigten eller slutmålet for folks søgning. Sørg samtidig for at placere dem på strategiske steder i både title og meta description. Så vil du helt sikkert få langt flere, der klikker på dit søgeresultat.
Det er effektivt, virker – og det er fuldstændig garanteret!
Blev du overbevist nu?
Salget starter allerede i søgeresultater. Så gør dig umage!
Længere meta descriptions giver folk meget mere information at vurdere de enkelte sider på din hjemmeside eller webshop på, når de optræder i søgeresultaterne. Oftest skal der blot en hurtig skimning af teksten i din title og meta description til, for at folk har læst nok til, at de beslutter sig for, om din side er værd at besøge eller ikke.
Så giver din meta description det hele væk, virker teksten ikke interessant nok, eller står der bare noget autogenereret sludder, bliver du med garanti valgt fra. Det er en katastrofal fodfejl at begå. Især hvis du har en webshop. For her starter salget endnu mere end nogensinde før i søgeresultaterne.
Så gør indholdet relevant for slutmålet med søgningen, få det til at fremstå unikt og kun til at finde på jeres side. Afslut derefter med et stærkt call to action. Så skal sidens meta description nok få lige så mange til at klikke ind på siden, som før Google indførte den nye længde på meta descriptions i søgeresultaterne.
BONUSTIPS: Disse sider skal du opdatere først!
tlf.: 29 72 55 73.
Så tager vi en uforpligtende snak om jeres indhold og giver jer et tilbud på, hvad det koster at få udviklet.
Kontakt os i dag! Så kan du se frem til bedre placeringer i søgeresultaterne og at tiltrække, fastholde og konvertere flere besøgende på jeres side.
Ja, tak! Giv mig en pris på at få skrevet tekster!
webtextshop
Med masser af konkurrenter, der kæmper om kundernes opmærksomhed, kan det være svært at trænge gennem støjen på nettet.
Vi hjælper folk, som har en hjemmeside eller en webshop, med at få større synlighed og flere salg på nettet.
Det gør vi ved at udvikle tekster, content- og email-marketing med et klart budskab, der tiltrækker, fastholder og konverterer besøgende til begejstrede kunder i din forretning.
© 2023 webtextshop i/s
OM WEBTEXTSHOP
WEBTEXTSHOP
Præstemarksvej 22
4653 Karise
Mail: info at webtextshop.dk
Tlf.: 29 72 55 73
CVR: 36679220