Grund­la­get for gode søgeresultater!

Opbyg den rig­ti­ge ind­holds­struk­tur på hjemmesiden

Ind­holds­struk­tu­ren på jeres web­s­i­te er en vig­tig fak­tor for, hvor­dan Goog­le afko­der jeres hjem­mesi­de og de enkel­te sider på den. Struk­tu­ren for­tæl­ler Goog­le noget om, hvor­dan I har pri­o­ri­te­ret de enkel­te søge­ord på hjem­me­si­den i for­hold til hin­an­den. Der­for er det vig­tigt, at I får opbyg­get den helt rig­ti­ge struk­tur på hjemmesiden.

Find søge­ord!

Start med at defi­ne­re hvil­ke søge­ord, I ger­ne vil fin­des med på Google.

Pri­o­ritér søgeordene!

Pri­o­ritér der­ef­ter søge­or­de­ne efter vig­tig­he­den for jeres forretning.

Opbyg struk­tu­ren!

Opbyg struk­tu­ren på siden så den afspej­ler søge­or­de­nes prioritering.

Det hand­ler om at fin­de de rig­ti­ge søgeord!

On-site SEO star­ter med at I defi­ne­rer, hvil­ke søge­ord I ger­ne vil fin­des på og hvor­dan de skal pri­o­ri­te­res ind­byr­des. Ud fra jeres søge­ords pri­o­ri­te­ring, defi­ne­rer I web­s­te­dets infor­ma­tions­ar­ki­tek­tur – eller navi­ga­tions­struk­tur, om du vil – der spil­ler en vig­tigt rol­le i hvor­dan Goog­le vur­de­rer rele­van­sen af jeres ind­hold på websitet.

Hvil­ke søge­ord vil I ger­ne ran­ge­re højt på?

Men før infor­ma­tions­ar­ki­tek­tu­ren kan opbyg­ges, skal I have fun­det, vur­de­ret og ran­ge­ret de søge­ord og –fra­ser, som I ger­ne vil fin­des på. Har I et eksi­ste­ren­de web­s­i­te, kan det beta­le sig at tage afsæt i en søge­ord­s­a­na­ly­se af hjem­mesi­dens nuvæ­ren­de ind­hold for at se, hvil­ke søge­ord I alle­re­de ran­ge­rer på – og hvor højt de er pla­ce­ret i søgeresultaterne.

Base­ret på den­ne ana­ly­se kan I så tage stil­ling til, hvor­vidt I vil for­sva­re eller for­bed­re de pågæl­den­de søge­ords pla­ce­ring. Sam­ti­dig kan I bestem­me jer for, hvil­ke beslæg­te­de søge­ord eller ‑fra­ser, der vil være rele­van­te at til­fø­je for at gøre siden mere vær­di­fuld at sen­de besø­gen­de til set med Goog­les øjne.

Har I ikke alle­re­de en hjem­mesi­de, kan det være en god ide at fore­ta­ge en ana­ly­se af jeres kon­kur­ren­ters hjem­mesi­der, for at se, hvil­ke søge­ord og – fra­ser de har sider om, hvor­dan dis­se sider ran­ker i søge­re­sul­ta­ter­ne og hvor­dan de har opbyg­get struk­tu­ren på websitet.

Hvor­dan fin­der jeg gode søgeord?

Gene­relt anbe­fa­les det, at du for­sø­ger at ran­ge­re på fra­ser frem for enkelt­ord. Kon­kur­ren­cen på et søge­ord som ”værk­sted” er meget høje­re end kon­kur­ren­cen på en mere kon­kret fra­se som f.eks. ”MC værk­sted” eller ”MC værk­sted i Århus” for den sags skyld.

Har du brug for gode ide­er til, hvil­ke søge­ord og ‑fra­ser folk bru­ger, når de søger inden for jeres fag­om­rå­de, kan du prø­ve f.eks. keywordt​ool​.io, uber​sug​gest​.org eller den lidt ander­le­des AnswerT­he­Pu­blic, der især er god til long tail søg­nin­ger. Skri­ver du f.eks. ”værk­sted” på en af de to før­ste, får du en liste over de mest brug­te søge­ord­s­fra­ser med værk­sted, f.eks. ”værk­sted til salg”, mens AnswerT­he­Pu­blic giver en mas­se fra­ser dan­net af søge­or­det og de oftest anvend­te h‑ord som hvor­dan, hvor­for, hvad og så videre.

Skal du vur­de­re, hvor stor kon­kur­ren­cen er på et søge­ord, skal du i ste­det bru­ge værk­tø­jet Goog­le Keyword Plan­ner. Det kræ­ver, at du har en Goog­le Adwords-kon­to. Keyword Plan­ner bru­ges nem­lig nor­malt til at give folk pri­sen på Adwords. Men sam­ti­dig for­tæl­ler den, hvor man­ge måned­li­ge søg­nin­ger, der er på søge­or­det eller ‑fra­sen.

Goog­le Keyword Plan­ner giver også indi­ka­tion af, hvor stor kon­kur­ren­cen er på det pågæl­den­de søge­ord. Det gæl­der dog kun for AdWords annon­cer og siger ikke noget om, hvor­dan kon­kur­ren­cen er på søge­or­det i søgeresultaterne.

Desvær­re under­går Goog­le Keyword Plan­ner i øje­blik­ket en ræk­ke kede­li­ge for­an­drin­ger, der gør den min­dre anven­de­lig for folk, der ikke har et vist for­brug af AdWords hver måned.

Du pri­o­ri­te­rer søge­or­de­ne i en hie­rar­kisk struk­tur i stil med et orga­ni­sa­tions- diagram.

Pri­o­ritér søge­or­de­ne efter vig­tig­hed og logisk sammenhæng

Når I har defi­ne­ret alle de søge­ord, I ønsker at hjem­me­si­den skal omhand­le, skal de pri­o­ri­te­res ind­byr­des. Hvil­ke søge­ord er de vig­tig­ste og hvil­ke søge­ord hører logisk til som under­punk­ter til disse?

Pri­o­ri­te­rin­gen hand­ler alt­så om, at opbyg­ge en hie­rar­kisk struk­tur lidt i stil med et orga­ni­sa­tions­di­a­gram, hvor det aller­vig­tig­ste søge­ord står i top­pen og de næstvig­tig­ste står på det næste niveau i orga­ni­sa­tions­di­a­gram­met. Pla­cer der­ef­ter de søge­ord, der pas­ser logisk ind under de øverst pla­ce­re­de, så de står under dis­se i hie­rar­ki­et. Jo læn­ge­re nede i hie­rar­ki­et søge­or­det eller ‑fra­sen er, jo min­dre vig­tigt er den.

Det er vig­tigt, at det hie­rar­ki I opbyg­ger, er så balan­ce­ret og pyra­mi­de­for­met som muligt, så det ikke skævvri­des af man­ge under­si­der til et enkelt søge­ord. Det vil sige, at I star­ter med rela­tiv få, vig­ti­ge søge­ord i top­pen og så udvi­der hie­rar­ki­et i bred­den efter­hån­den som I opde­ler søge­or­de­ne i under­sek­tionder af beslæg­te­de søge­ord. Sørg for at sek­tio­ner­ne er nogen­lun­de lige sto­re, så I ikke ender med at en enkelt eller nog­le få sek­tio­ner, er meget stør­re end de andre.

Nog­le væl­ger en stra­te­gi, hvor de mest gene­rel­le søge­ord er pla­ce­ret øverst i hie­rar­ki­et og fra­ser og long tails pla­ce­res under de søge­ord, der ind­går i den pågæl­den­de søge­fra­se. Efter vores mening er det dog en lidt far­lig stra­te­gi, da det ikke giver Goog­le et ret­vi­sen­de bil­le­de af, hvor­dan I har pri­o­ri­te­ret søge­or­de­ne. I ste­det anbe­fa­ler vi altid at orga­ni­se­re søge­or­de­ne efter vig­tig­hed eller logik. Lad være med at bru­ge syste­mer, der ikke giver mening i for­hold til det bil­le­de, I ger­ne vil give Goog­le af jeres hjemmeside.

Søge­or­de­nes pri­o­ri­te­ring bestem­mer web­s­i­tets navigationsstruktur

Når alle jeres søge­ord er pri­o­ri­te­ret, kan I umid­del­bart kon­ver­te­re det opbyg­ge­de hie­rar­ki til den navi­ga­tions­struk­tur, der skal være på web­s­te­det med hoved- og under­si­der. Da de enkel­te søge­ord kun optræ­der en gang i hie­rar­ki­et, får I ikke fle­re sider, der for­sø­ger at ran­ke for det sam­me søge­ord. Der­ved und­gås det, at der er fle­re sider, der kom­mer til at kon­kur­re­re i søgeresultaterne.

Alli­ge­vel kan det dog godt ske. I så til­fæl­de kan I bru­ge intern link­bu­il­ding på sitet til at læg­ge mest vægt på den side, som det er vig­tigst at få til at ran­ke for det pågæl­den­de søge­ord. Men det er en helt anden snak, du kan få en anden gang.

Som du måske husker, bad vi dig om at pla­ce­re det vig­tig­ste søge­ord i top­pen af ”orga­ni­sa­tions­di­a­gram­met”. Det er det søge­ord, som du skal have din for­si­de til at ran­ke for i søge­re­sul­ta­ter­ne. For­si­den er nem­lig den side på web­s­te­det, der vejer tun­gest hos Goog­le. Har du et ekstremt vig­tigt søge­ord, som der er stor kon­kur­ren­ce på, kan du give det fuld ham­mer i Goog­les algo­rit­mer, ved at få for­si­den til at ran­ke for det pågæl­den­de ord. Der er der­for, der er så man­ge web­s­i­tes, der har rig­tig meget tekst på for­si­den.

Nu er I klar til at gå i gang med at pro­du­ce­re ind­hold til de enkel­te sider. Hvil­ke tan­ker I skal gøre jer omkring ind­holds­stra­te­gi­en, kan du læse mere om i vores gui­de til con­tent stra­te­gi.

web­te­xts­hop

Med mas­ser af kon­kur­ren­ter, der kæm­per om kun­der­nes opmærk­som­hed, kan det være svært at træn­ge gen­nem støj­en på nettet.

Vi hjæl­per folk, som har en hjem­mesi­de eller en webs­hop, med at få stør­re syn­lig­hed og fle­re salg på nettet.

Det gør vi ved at udvik­le tek­ster, con­tent- og email-mar­ke­ting med et klart bud­skab, der til­træk­ker, fast­hol­der og kon­ver­te­rer besø­gen­de til begej­stre­de kun­der i din forretning.

Læs mere her

© 2023 web­te­xts­hop i/s

WEB­TE­XTS­HOP

Præ­ste­marks­vej 22
4653 Kari­se
Mail: info at web​te​xts​hop​.dk
Tlf.: 29 72 55 73
CVR: 36679220