Grundlaget for gode søgeresultater!
Opbyg den rigtige indholdsstruktur på hjemmesiden
Indholdsstrukturen på jeres website er en vigtig faktor for, hvordan Google afkoder jeres hjemmeside og de enkelte sider på den. Strukturen fortæller Google noget om, hvordan I har prioriteret de enkelte søgeord på hjemmesiden i forhold til hinanden. Derfor er det vigtigt, at I får opbygget den helt rigtige struktur på hjemmesiden.

Find søgeord!
Start med at definere hvilke søgeord, I gerne vil findes med på Google.

Prioritér søgeordene!
Prioritér derefter søgeordene efter vigtigheden for jeres forretning.

Opbyg strukturen!
Opbyg strukturen på siden så den afspejler søgeordenes prioritering.

Det handler om at finde de rigtige søgeord!
On-site SEO starter med at I definerer, hvilke søgeord I gerne vil findes på og hvordan de skal prioriteres indbyrdes. Ud fra jeres søgeords prioritering, definerer I webstedets informationsarkitektur – eller navigationsstruktur, om du vil – der spiller en vigtigt rolle i hvordan Google vurderer relevansen af jeres indhold på websitet.
Hvilke søgeord vil I gerne rangere højt på?
Men før informationsarkitekturen kan opbygges, skal I have fundet, vurderet og rangeret de søgeord og –fraser, som I gerne vil findes på. Har I et eksisterende website, kan det betale sig at tage afsæt i en søgeordsanalyse af hjemmesidens nuværende indhold for at se, hvilke søgeord I allerede rangerer på – og hvor højt de er placeret i søgeresultaterne.
Baseret på denne analyse kan I så tage stilling til, hvorvidt I vil forsvare eller forbedre de pågældende søgeords placering. Samtidig kan I bestemme jer for, hvilke beslægtede søgeord eller ‑fraser, der vil være relevante at tilføje for at gøre siden mere værdifuld at sende besøgende til set med Googles øjne.
Har I ikke allerede en hjemmeside, kan det være en god ide at foretage en analyse af jeres konkurrenters hjemmesider, for at se, hvilke søgeord og – fraser de har sider om, hvordan disse sider ranker i søgeresultaterne og hvordan de har opbygget strukturen på websitet.
Hvordan finder jeg gode søgeord?
Generelt anbefales det, at du forsøger at rangere på fraser frem for enkeltord. Konkurrencen på et søgeord som ”værksted” er meget højere end konkurrencen på en mere konkret frase som f.eks. ”MC værksted” eller ”MC værksted i Århus” for den sags skyld.
Har du brug for gode ideer til, hvilke søgeord og ‑fraser folk bruger, når de søger inden for jeres fagområde, kan du prøve f.eks. keywordtool.io, ubersuggest.org eller den lidt anderledes AnswerThePublic, der især er god til long tail søgninger. Skriver du f.eks. ”værksted” på en af de to første, får du en liste over de mest brugte søgeordsfraser med værksted, f.eks. ”værksted til salg”, mens AnswerThePublic giver en masse fraser dannet af søgeordet og de oftest anvendte h‑ord som hvordan, hvorfor, hvad og så videre.
Skal du vurdere, hvor stor konkurrencen er på et søgeord, skal du i stedet bruge værktøjet Google Keyword Planner. Det kræver, at du har en Google Adwords-konto. Keyword Planner bruges nemlig normalt til at give folk prisen på Adwords. Men samtidig fortæller den, hvor mange månedlige søgninger, der er på søgeordet eller ‑frasen.
Google Keyword Planner giver også indikation af, hvor stor konkurrencen er på det pågældende søgeord. Det gælder dog kun for AdWords annoncer og siger ikke noget om, hvordan konkurrencen er på søgeordet i søgeresultaterne.
Desværre undergår Google Keyword Planner i øjeblikket en række kedelige forandringer, der gør den mindre anvendelig for folk, der ikke har et vist forbrug af AdWords hver måned.

Du prioriterer søgeordene i en hierarkisk struktur i stil med et organisations- diagram.
Prioritér søgeordene efter vigtighed og logisk sammenhæng
Når I har defineret alle de søgeord, I ønsker at hjemmesiden skal omhandle, skal de prioriteres indbyrdes. Hvilke søgeord er de vigtigste og hvilke søgeord hører logisk til som underpunkter til disse?
Prioriteringen handler altså om, at opbygge en hierarkisk struktur lidt i stil med et organisationsdiagram, hvor det allervigtigste søgeord står i toppen og de næstvigtigste står på det næste niveau i organisationsdiagrammet. Placer derefter de søgeord, der passer logisk ind under de øverst placerede, så de står under disse i hierarkiet. Jo længere nede i hierarkiet søgeordet eller ‑frasen er, jo mindre vigtigt er den.
Det er vigtigt, at det hierarki I opbygger, er så balanceret og pyramideformet som muligt, så det ikke skævvrides af mange undersider til et enkelt søgeord. Det vil sige, at I starter med relativ få, vigtige søgeord i toppen og så udvider hierarkiet i bredden efterhånden som I opdeler søgeordene i undersektionder af beslægtede søgeord. Sørg for at sektionerne er nogenlunde lige store, så I ikke ender med at en enkelt eller nogle få sektioner, er meget større end de andre.
Nogle vælger en strategi, hvor de mest generelle søgeord er placeret øverst i hierarkiet og fraser og long tails placeres under de søgeord, der indgår i den pågældende søgefrase. Efter vores mening er det dog en lidt farlig strategi, da det ikke giver Google et retvisende billede af, hvordan I har prioriteret søgeordene. I stedet anbefaler vi altid at organisere søgeordene efter vigtighed eller logik. Lad være med at bruge systemer, der ikke giver mening i forhold til det billede, I gerne vil give Google af jeres hjemmeside.
Søgeordenes prioritering bestemmer websitets navigationsstruktur
Når alle jeres søgeord er prioriteret, kan I umiddelbart konvertere det opbyggede hierarki til den navigationsstruktur, der skal være på webstedet med hoved- og undersider. Da de enkelte søgeord kun optræder en gang i hierarkiet, får I ikke flere sider, der forsøger at ranke for det samme søgeord. Derved undgås det, at der er flere sider, der kommer til at konkurrere i søgeresultaterne.
Alligevel kan det dog godt ske. I så tilfælde kan I bruge intern linkbuilding på sitet til at lægge mest vægt på den side, som det er vigtigst at få til at ranke for det pågældende søgeord. Men det er en helt anden snak, du kan få en anden gang.
Som du måske husker, bad vi dig om at placere det vigtigste søgeord i toppen af ”organisationsdiagrammet”. Det er det søgeord, som du skal have din forside til at ranke for i søgeresultaterne. Forsiden er nemlig den side på webstedet, der vejer tungest hos Google. Har du et ekstremt vigtigt søgeord, som der er stor konkurrence på, kan du give det fuld hammer i Googles algoritmer, ved at få forsiden til at ranke for det pågældende ord. Der er derfor, der er så mange websites, der har rigtig meget tekst på forsiden.
Nu er I klar til at gå i gang med at producere indhold til de enkelte sider. Hvilke tanker I skal gøre jer omkring indholdsstrategien, kan du læse mere om i vores guide til content strategi.

webtextshop
Med masser af konkurrenter, der kæmper om kundernes opmærksomhed, kan det være svært at trænge gennem støjen på nettet.
Vi hjælper folk, som har en hjemmeside eller en webshop, med at få større synlighed og flere salg på nettet.
Det gør vi ved at udvikle tekster, content- og email-marketing med et klart budskab, der tiltrækker, fastholder og konverterer besøgende til begejstrede kunder i din forretning.
© 2023 webtextshop i/s
OM WEBTEXTSHOP
WEBTEXTSHOP
Præstemarksvej 22
4653 Karise
Mail: info at webtextshop.dk
Tlf.: 29 72 55 73
CVR: 36679220