Webtextcast 04:
Linkbuilding i 2020 kræver gode tekster i høj kvalitet
Hos LAZZAWEB har de en klar strategi, for alt det indhold de anvender til linkbuilding: Teksten skal være skrevet i samme kvalitet, som hvis den skulle udgives på kundens hjemmeside. Hør mere om deres kvalitetskrav, og få et par gode tips til linkbuilding i denne episode af Webtextcast, samt hvad der er et godt link i 2020.
Webtextcast 04
Find os i din favorit-podcast app
I denne episode af Webtextcast har jeg fornøjelsen af at tale med Christian Fedderholdt, Senior Organic Search Specialist, og Patrik Lazzarotto, CEO og grundlægger, fra webbureauet LAZZAWEB.
Det er nok et af de mest seriøse bureauer herhjemme, når det kommer til kvaliteten af det indhold, de får produceret til deres kunder. Også til linkbuildingtekster, som tidligere var præget af meget dårlige tekster, fordi de kun var skrevet for søgemaskinernes skyld.
Det øgede fokus på kvaliteten i kundernes tekster har betydet, at de ud over at have deres egen interne copywriter, også samarbejder med bl.a. os omkring både hjemmeside- og linkbuildingtekster til deres kunder.
Samtidig er LAZZAWEB naturligvis også meget bevidste om, at linkbuilding i høj grad også handler om Googles syn på den side, teksten udgives på. Samt relevansen af både siden og indholdet i forhold til den hjemmeside, som linket i teksten peger ind på. Det har alt sammen stor betydning for, hvordan linket kommer til at påvirke hjemmesidens placeringer i søgeresultaterne.
Hvor store krav LAZZAWEB stiller til både kvaliteten af linket og den tekst, der skal udgives, kan du få en god indikation af i denne episode af Webtextcast samt i deres whitepaper ”Hvad er et godt link i 2020?”.
Whitepaperet er skrevet, så alle kan forstå det. Faktisk kan du bruge det som indkøbsguide, når du skal købe både linkbuilding og tekster til det ude i byen.
Men hvorfor er det relevant for dig?
Ingen linkbuilding er stærkere end det svageste link
Jo! Der var engang, hvor linkbuildingtekster ikke behøvede at give nogen mening for den besøgende på siden. Bare teksten havde det ønskede link og brugte den ankertekst, som gav kunden mest værdi af linket, var alt i den skønneste orden.
Det gav en masse tekster – ja, hele hjemmesider – hvor det ikke var meningen, at almindelige mennesker skulle få noget som helst ud af indholdet.
Har du stadig den slags linkbuildingtekster liggende rundt omkring på nettet og peger hjem på din hjemmeside, er du i stor risiko for at blive straffet af Google. Hvis det ikke allerede er sket.
I dag stiller Google højere krav til kvaliteten
For først kom Google Hummingbird, Panda og Penguin – og senere Google Rank Brain og de særlige EAT-faktorer. Det var alle sammen tiltag, som Google indførte for at tvinge kvaliteten i vejret på den tekst, der står på siderne på nettet.
For skulle Google give deres brugere en god oplevelse med deres søgemaskine, var de simpelthen nødt til at sikre sig, at de sendte folk ind på nogle sider, der rent faktisk gav brugerne et brugbart svar på deres søgning.
Her er især Google Rank Brain og EAT-faktorerne Ekspertise, Autoritet og Troværdighed ikke lige til at narre. For Google Rank Brain måler på, hvor længe folk bliver på de sider, som Google sender dem ind på fra søgeresultaterne. Og EAT-faktorerne på en side eller et helt website bliver i yderste konsekvens vurderet af rigtige, levende mennesker, hvis Google er i tvivl om ægtheden og kvaliteten af et website.
Teksten skal være skrevet, som om den skulle udgives på din egen hjemmeside
Derfor dur de tekster ikke længere, som kun er skrevet til søgemaskiner. For giver teksten ikke læseren den lovede værdi, vender han eller hun hurtigt tilbage til søgeresultaterne. Og sker det for tit, er den tekst næppe noget værd i relation til det søgeord, som teksten gerne skulle give værdi til på din egen hjemmeside.
Samtidig er det vigtigt, at Google kan regne relevansen af teksten ud i forhold til den hjemmeside, den er udgivet på. Samt at det virker relevant at linke hjem til din hjemmeside fra det pågældende sted i artiklen, hvor linket befinder sig.
Er relevansen ikke i orden, stiger risikoen for, at Google gennemskuer, at du ikke har fået linket på ”ærlig vis”. Det bringer dig i fare for at få en straf af Google for at forsøge at fifle med deres algoritmer.
Gode links handler ikke kun om en høj DR-værdi
Samtidig har Google også fået større fokus på at vurdere troværdigheden af den hjemmeside, der linker hjem til dig.
Derfor er det ikke nok, at den har en høj DR-værdi – Domain Rating. Den skal også have tillidsskabende links fra tilpas mange andre online medier, til at det virker naturligt i forhold til det antal søgeord, siden ranker for. Og også meget gerne ranke på det søgeord, du ønsker at få værdi til – eller som minimum beslægtede søgeord inden for samme emneområde.
Stil højere krav til både tekst og domæne
Så derfor er du nødt til at stille højere kvalitetskrav til både den tekst og de domæner, som du får links fra.
Det kan du høre meget mere om i denne episode af webtextcast, ligesom du kan få en komplet køreplan for linkbuilding i 2020 i LAZZAWEBs whitepaper.
God fornøjelse! Og husk at abonnere på webtextcast i din favorit podcast-app.
webtextshop
Med masser af konkurrenter, der kæmper om kundernes opmærksomhed, kan det være svært at trænge gennem støjen på nettet.
Vi hjælper folk, som har en hjemmeside eller en webshop, med at få større synlighed og flere salg på nettet.
Det gør vi ved at udvikle tekster, content- og email-marketing med et klart budskab, der tiltrækker, fastholder og konverterer besøgende til begejstrede kunder i din forretning.
© 2023 webtextshop i/s
OM WEBTEXTSHOP
WEBTEXTSHOP
Præstemarksvej 22
4653 Karise
Mail: info at webtextshop.dk
Tlf.: 29 72 55 73
CVR: 36679220