Webtexthacks 03:
Søren Riisager om EAT, SEO i 2020 og vigtigheden af godt indhold
Søren Riisager åbnede sin første webshop i 1997 og har beskæftiget sig med SEO i over 20 år. I denne episode af Webtextcast taler vi om, hvad Googles EAT-initiativ betyder for SEO-arbejdet i 2020, og hvor vigtigt det er, at der er masser af godt indhold, som kan holde folk på siden.
Webtextcast 03
Find os i din favorit-podcast app
I denne episode af Webtextcast tager jeg en snak med Søren Riisager, der har arbejdet med søgemaskineoptimering og online markedsføring i lidt over 20 år.
Han er blandt meget andet bagmanden bag tjenesten Contentbeak. Det er et værktøj, du kan bruge, når du vil sikre dig, at du får skrevet en tekst, der ikke alene er søgemaskineoptimeret, men også giver indholdet en bedre chance for at ranke højere i søgeresultaterne.
Her stiller Google Rank Brain og Googles særlige EAT-initiativ stadig større krav til både kvaliteten og troværdigheden af indholdet på den side, du gerne vil have til at ranke.
Hvordan Contentbeak hjælper med det, kan du høre mere op i denne episode.
Her ses denne artikel bearbejdet i Contentbeak.
Samtidig taler vi en del om hvad EAT er for en størrelse, samt hvad du skal være opmærksom på i den forbindelse, når du skriver dit indhold.
For med Googles større fokus på ekspertise, autoritet og troværdighed af dit indhold, er barren løftet endnu højere for kvaliteten af dit indhold.
Hvad er EAT?
EAT er en engelsk forkortelse for Expertise, Authoritativeness, og Trustworthiness. Eller på dansk: Ekspertise, Autoritet og Troværdighed.
Det er en meget kompleks måde at vurdere hjemmesider og deres indhold på. Faktisk så kompliceret, at Google bruger rigtige mennesker, hvis de er usikre på resultaterne af deres egne algoritmer.
EAT graver et spadestik dybere end de tidligere Google-algoritmer og ser bl.a. nærmere på indholdets troværdighed, autoriteten af indhold, skribent og udgiver samt vurderer ekspertisen i indholdet ud fra en række semantiske parametre og de kildehenvisninger, der henvises til i indholdet.
EAT har været på banen siden 2016, hvor især de såkaldte Your Money Your Life-sites begyndte at blive vurderet efter dem. Sidste efterår varslede Google, at de nu ville begynde at vurdere alle hjemmesider efter EAT-parametrene. Det begyndte også danske hjemmesideejere at kunne mærke i deres placeringer i søgeresultaterne fra starten af i år.
EAT-parametrene
De tre EAT-parametre handler om:
EKSPERTISE:
Indholdet skal være skrevet af en, der har forstand på emnet, lige som emnet skal præsenteres på en professionel og saglig måde.
Samtidig skal indholdet naturligvis være fri for faktuelle fejl samt sjuske- og stavefejl. Endelig er det vigtigt, at indholdet anvender korrekte fagtermer, der svarer til det ekspertiseniveau, teksten er skrevet med.
AUTORITET:
Autoritet handler om skribentens, webstedets og udgiverens autoritet, gennem f.eks. hvilke troværdige hjemmesider, der linker til webstedet, hvilke anmeldelser og omtaler der kan findes om udgiver såvel som skribent, samt hvilke sociale sammenhænge de indgår i.
Er skribenten eller udgiveren f.eks. medlem af organisationer med en vis autoritet i den pågældende branche – og har skribenten et stort antal følgere på de sociale medier?
TROVÆRDIGHED:
Troværdigheden handler både om troværdigheden af indholdet, skribenten og udgiveren. Derfor er det en god idé at give kildehenvisninger i form af links til pålidelige websites, der underbygger påstande og fakta i indholdet.
Samtidig vil et link til skribentens LinkedIn-profil kunne bruges til at bevise, at skribenten rent faktisk eksisterer og har den nødvendige viden og uddannelsesmæssige baggrund til at kunne skrive sagligt om emnet.
Endelig vil en Om os-tekst på hjemmesiden kunne dokumentere, at udgiveren er et seriøst foretagende samt deres interesse i at drive den pågældende hjemmeside.
Har du spørgsmål?
Så skriv en kommentar i Kommentar-feltet helt nederst på siden. Så skal Søren eller jeg nok svare på dit spørgsmål.
Hvordan klarer min hjemmeside sig?
Vil du vide mere om EAT, og hvordan du sikrer, at din hjemmeside og dens indhold lever op til de kriterier, Google stiller? Så kommer vi gerne med en gratis vurdering. Bare udfyld kontaktformularen herunder med hjemmesideadressen i Besked-feltet, og udfyld de øvrige kontaktinformationer. Så vender vi retur med vores vurdering og råd til, hvordan du får rettet op på eventuelle problemer.
webtextshop
Med masser af konkurrenter, der kæmper om kundernes opmærksomhed, kan det være svært at trænge gennem støjen på nettet.
Vi hjælper folk, som har en hjemmeside eller en webshop, med at få større synlighed og flere salg på nettet.
Det gør vi ved at udvikle tekster, content- og email-marketing med et klart budskab, der tiltrækker, fastholder og konverterer besøgende til begejstrede kunder i din forretning.
© 2023 webtextshop i/s
OM WEBTEXTSHOP
WEBTEXTSHOP
Præstemarksvej 22
4653 Karise
Mail: info at webtextshop.dk
Tlf.: 29 72 55 73
CVR: 36679220