Den ultimative guide til
Meta Description – den ultimative guide
Selv om Google ikke længere anvender en websides meta description i deres bedømmelse af sidens placeringer eller hvilke søgeord siden ranker for, spiller den stadig en meget essentiel rolle. Rigtigt skrevet er den en salgstale, der er med til at tiltrække de rigtige besøgende til din side og nedbringe sidens bouncerate til glæde for placeringerne for både side og website i søgeresultaterne.
Den er god nok. Google anvender ikke en websides meta description til hverken at afgøre hvilken placering i søgeresultaterne, siden skal have eller til at finde ud af, hvilke søgeord siden skal ranke for. De skriver det selv – faktisk allerede i en gammel blogpost fra 2007.
We want snippets to accurately represent the web result. We frequently prefer to display meta descriptions of pages (when available) because it gives users a clear idea of the URL’s content.
This directs them to good results faster and reduces the click-and-backtrack behavior that frustrates visitors and inflates web traffic metrics. Keep in mind that meta descriptions comprised of long strings of keywords don’t achieve this goal and are less likely to be displayed in place of a regular, non-meta description, snippet. And it’s worth noting that while accurate meta descriptions can improve clickthrough, they won’t affect your ranking within search results.
Det står i den kursiverede tekst i citatet til venstre. Men citatet fortæller os meget mere end det. Bl.a. at Googles ønsker meta description tekster, der:
- afspejler indholdet på den pågældende webside
- giver brugerne et klart billede af formålet med siden
- gør det muligt for brugerne at finde den rigtige side hurtigere og reducere antallet af klik til forkerte sider
- ikke bare er en lang liste af søgeord med komma imellem. Dem erstatter Google med relevant beskrivende tekst!
Selv om citatet efterhånden er næsten 10 år gammelt, er det stadig den dag i dag Googles intention med meta descriptions. Derfor har de også flere gange strammet op på deres algoritmer, så de i dag i højere grad end tidligere lever op til denne målsætning for de meta descriptions, der bliver vist i søgeresultaterne.
Hvad betyder det så, for de meta descriptions du skal skrive til dine sider?
Se meta description som din salgstale for siden
Så i stedet for at få din side til at ranke for et bestemt søgeord, skal du nærmere se sidens meta description som en salgstekst for den side, den er skrevet til. Teksten skal afspejle indholdet på siden, så brugerne får et klart billede af, hvad der er sidens formål.
Din meta description skal overtale brugerne af Googles søgemaskine til at vælge din side frem for nogle af konkurrenternes – også selv om din side ikke er den første i søgeresultaterne. Det vil sige, at den skal:
- Være unik for hver enkelt side på dit websted
- Give de fornødne fakta, der overbeviser den besøgende om, at din side er bedre end konkurrenternes
- Fremstå som løsningen på det problem eller den udfordring, som den besøgende står med
- Ikke indeholde ord eller vendinger, de besøgende ikke kender betydningen af – med mindre siden forudsætter, at de kender netop disse begreber
- Være formuleret i et aktivt sprog, så den bliver kortfattet, konkret og spændende
- Afsluttes med et call-to-action eller en ekstra fordel, der overbeviser folk om, at de skal klikke på dit søgeresultat
Men før vi ser på disse punkter, skal vi lige have defineret, hvad en meta description så egentlig er:
Hvad er en meta description
En meta description er en beskrivende tekst om en websides indhold, som du har mulighed for at få vist i søgeresultaterne på Google og andre søgemaskiner. Hos Google måles længden på en meta description i pixels og maksimumlængden er omkring 923 pixels. Så alt efter hvor mange store bogstaver og m’er du anvender i din tekst, er der plads til omkring 150 til 156 tegn.
Vil du sikre dig, at du ikke får skrevet en meta description, der er for lang eller for kort, kan du bruge et værktøj som f.eks. Google SERP Snippet Optimization Tool fra SEOmofo.
Skriver du for lange meta descriptions, skærer Google dem af ved den maksimale længde målt i pixel. Skriver du derimod meta descriptions, der er så korte, at der er plads til mere tekst, risikerer du, at Google selv fylder ekstra tekst ind eller vælger et tekstudsnit fra siden i stedet. På den måde kan de dels give brugerne så meget information om siden som muligt, og dels skabe et ensartet udseende af de beskrivelser der er angivet for siderne i søgeresultaterne.
Selv om du har skrevet en meta description i korrekt længde, kan Google sagtens vælge at vise et andet tekstudsnit fra siden i stedet, hvis de finder det mere beskrivende for sidens indhold. Det gør sig også gældende, hvis Google viser siden i søgeresultaterne for et andet søgeord, end det du har optimeret sidens title og meta description imod.
Hver meta description skal være unik
For at give størst mulig effekt er det vigtigt, at hver enkelt meta description er unik. For selv om Google ikke bruger den til at rangere din side med, så vil de stadig anse den samme meta description anvendt for flere sider som duplicate content.
Hvor hårdt Google straffer dig for det, er dog uvist. Googles Matt Cutts anbefaler i denne video, at man hellere undlader meta descriptions frem for at genbruge den samme meta description på flere sider. Faktisk indrømmer han samtidig, at han slet ikke bruger meta descriptions på sin egen blog. Dem lader han Google om at generere for sig!
Han anbefaler dog, at du skriver unikke meta descriptions til alle dine vigtigste sider, så som forsiden og vigtige landing pages. Se selv den lille video her:
Fremstå som løsningen
Er der derimod tale om en artikel, skal du fokusere teksten i meta description på, hvad det er for et problem, udfordring eller lignende, folk kan få løst ved at læse artiklen. Allerbedst er det, hvis du kan få det til at skinne igennem, at den løsning du kommer op med, er ny, anderledes eller på anden måde unik og forskellig fra alle andres forslag.
Du kan også gå efter at skrive en meta description, så den præsenterer indholdet på siden som et interessant faktum, som ny viden eller andet, der kan vække folks nysgerrighed. Find den vinkel der får indholdet til at virke mest interessant, relevant, sensationelt eller spændende for den målgruppe, du ønsker at tiltrække.
Lok ikke med noget, siden ikke er
Relevansen af meta description i forhold til sidens reelle indhold er vigtig. For selv om Google ikke nærstuderer og vurderer relevansen af din meta description i forhold til det indhold, der er på siden, så gør dine besøgende det. Har du først givet dem en dårlig oplevelse ved at lokke dem til en side med en meta description, der holder mere end sidens indhold kan holde, er chancerne store for, at de kan huske sidens navn, næste gang de støder på den i søgeresultaterne eller kan genkende designet, når de lander på siden.
Det hæver barren for at genvinde troværdigheden, og samtidig hæver det bounceraten for den pågældende side – og det er på den måde, Google straffer dig for ikke at have skrevet en relevant meta description. For sider med høj bouncerate får dårligere placeringer i søgeresultaterne, fordi Google anser siden for ikke at være relevant for det eller de pågældende søgeord, når folk kommer så hurtigt tilbage til søgeresultaterne, efter de har klikke på din side.
Målret med de rigtige ord og vendinger
Rent faktisk kan du sikre dig mod at få en for høj bouncerate ved at anvende det rigtige ordvalg i din meta description. For selv om de fleste ønsker så mange besøgende på deres sider som muligt, så bør de hellere ønske sig kun at få de rigtige besøgende. For ved kun at få dem på besøg, der reelt set er interesseret i sidens indhold, kan du holde sidens bouncerate nede.
Så vælger du f.eks. at anvende fagsprog eller indforståede termer, som du ved, er en forudsætning for, at folk kan forstå det, du skriver om på siden, kan du på det nærmeste skræmme folk væk fra din side allerede i søgeresultaterne.
Men det er en fejl af bruge de pågældende ord og vendinger, hvis det er sidens formål at forklare dem. Så skal du hellere finde en mere almindelige betegnelse og så love folk at blive klogere på dem eller slet og ret fortælle dem, at de kan få at vide, hvad de pågældende termer betyder.
Så ved at målrette dine meta descriptions, så de kun tiltrækker de rigtige besøgende, sænker du din bouncerate – men du giver så sandelig også de besøgende, der rent faktisk klikker sig ind på siden, en meget bedre oplevelse med dit websted. De finder jo lige præcis det, de har ledt efter.
Tip: Få inspiration fra Google AdWords
Vil du have inspiration til det helt rigtige ordvalg til dine meta descriptions, så kig på de Google AdWords-annoncer, der er for det søgeord, du forsøger at få siden til at ranke for. Ordlyden i dem er ganske vist oftest meget kommerciel, men den er resultatet af mange forskellige split-tests og andre eksperimenter med ordvalget. Så her kan du få god inspiration til, at vælge de ord og de vendinger, der fungerer bedst.
Antal tegn i meta description
Antal pixel i meta description
Brug aktivt, handlingsorienteret sprog
Det er vigtigt, at du anvender et aktivt og handlingsorienteret sprog, der taler direkte til læseren: ”Her får du …” er bedre end ”Her giver vi dig …”. For lige som med Facebook-poster, så virker de bedst, hvis læseren får serveret sin umiddelbare fordel eller gevinst ved at læse indholdet på den pågældende side direkte i meta description – og helst henvendt direkte til dem. Ikke noget med man og vores. Nej, tal direkte til dem. Skriv du og din!
Afslut med et call-to-action, eller giv en ekstra fordel
Så vær så direkte, og brug så aktivt et sprog som mulig. Det gælder især, hvis du har plads til at klemme et call-to-action ind til sidst i din meta description. ”Læs her!”, ”Køb nu!”, ”Fås her!” eller lignende – alt efter om det er et produkt eller en artikel.
Er det et produkt, kan det også være godt at afslutte med den vigtigste fordel ved at handle med netop jeres firma: ”Gratis levering”, ”Hurtig levering”, ”Prisgaranti” eller hvad det nu kan være. Eventuelt mikset med dit call-to-action: ”Køb her, og få gratis levering”, ”Altid billigst her – prisgaranti!” eller hvordan du nu kan få det formuleret, så du ikke kommer over den maksimale længde for sidens meta description.
Tip: Hvorfor du alligevel skal bruge søgeord i meta descriptions
Selv om Google ikke længere anvender meta descriptions til at beslutte sig for, hvilke søgeord siden skal rangeres for eller meta descriptions har indflydelse på sidens placering i søgeresultaterne, kan det godt betale sig at bruge søgeordet i meta descriptions alligevel.
For Google fremhæver som bekendt det søgeord eller de ord fra en eventuelt søgefrase, der indgår i din meta description. Jo flere ord der er fremhævet i dit søgeresultats title, webadresse (URL) og meta description, jo mere relevant virker den for brugeren af søgemaskinen.
Så alene for at skabe større opmærksomhed og få din side til at fremstå mere tillokkende i søgeresultaterne, bør du inkludere søgeordet eller logiske bøjninger heraf i sidens meta description. For det er vigtigt, at søgeordet indgår naturligt, så lad være med at bruge det med en forkert bøjning, bare for at ramme søgeordet 100 %. Google skal nok finde det og fremhæve det alligevel.
Behøver ikke være flydende tekst
Selv om både vi og faktisk også Google altid anbefaler det, så behøver en meta description ikke nødvendigvis være i klar tekst. Hele eller dele af meta description kan også anvendes til at give oplysninger om f.eks. sidens forfatter, udgivelsesdato eller – hvis det er et produkt – de vigtigste produktegenskaber. Det ses sjældent i dag, men det giver ikke problemer i forhold til Google.
Få meta description til at fylde mere
Du kan få dine meta descriptions til at fylde endnu mere med de såkaldte rich snippets eller Schema markups. Det kan være f.eks. brugervurderinger, priser, produktegenskaber for produkter, jeres åbningstider eller andre vigtige parametre. For indhold som f.eks. opskrifter kan det være oplysninger om tilberedningstid, ingredienser, næringsværdier eller lignende.
Vi vender senere tilbage med en særlig artikel om rich snippet, og hvordan du får dem føjet til siderne på dit website.
Skal vi hjælpe med at få din hjemmeside til tops i Google?
Hos webtextshop udvikler vi indhold, der får din hjemmeside til at blive fundet for jeres vigtigste søgeord. Sammen med jer lægger vi en plan for hvilke søgeord, I gerne vil findes for. Derefter udvikler vi det fornødne kvalitetsindhold, der skal til for at give jer de bedste placeringer i søgeresultaterne.
Klik på Kontakt os-knappen herunder. Så kontakter vi dig og får os en snak om, hvordan vi kan få jeres firma helt til tops i søgeresultaterne med ordentligt kvalitetsindhold.
webtextshop
Med masser af konkurrenter, der kæmper om kundernes opmærksomhed, kan det være svært at trænge gennem støjen på nettet.
Vi hjælper folk, som har en hjemmeside eller en webshop, med at få større synlighed og flere salg på nettet.
Det gør vi ved at udvikle tekster, content- og email-marketing med et klart budskab, der tiltrækker, fastholder og konverterer besøgende til begejstrede kunder i din forretning.
© 2023 webtextshop i/s
OM WEBTEXTSHOP
WEBTEXTSHOP
Præstemarksvej 22
4653 Karise
Mail: info at webtextshop.dk
Tlf.: 29 72 55 73
CVR: 36679220