Den ulti­ma­ti­ve gui­de til

Meta Descrip­tion – den ulti­ma­ti­ve guide

Selv om Goog­le ikke læn­ge­re anven­der en webs­i­des meta descrip­tion i deres bedøm­mel­se af sidens pla­ce­rin­ger eller hvil­ke søge­ord siden ran­ker for, spil­ler den sta­dig en meget essen­ti­el rol­le. Rig­tigt skre­vet er den en salgsta­le, der er med til at til­træk­ke de rig­ti­ge besø­gen­de til din side og ned­brin­ge sidens boun­ce­ra­te til glæ­de for pla­ce­rin­ger­ne for både side og web­s­i­te i søgeresultaterne.

Den er god nok. Goog­le anven­der ikke en webs­i­des meta descrip­tion til hver­ken at afgø­re hvil­ken pla­ce­ring i søge­re­sul­ta­ter­ne, siden skal have eller til at fin­de ud af, hvil­ke søge­ord siden skal ran­ke for. De skri­ver det selv – fak­tisk alle­re­de i en gam­mel blog­post fra 2007.

We want snip­pets to accu­ra­te­ly rep­re­sent the web result. We frequent­ly pre­fer to dis­play meta descrip­tions of pages (when avai­lab­le) becau­se it gives users a clear idea of the URL’s con­tent.

This directs them to good results faster and redu­ces the cli­ck-and-back­tra­ck behavi­or that fru­stra­tes visi­tors and inf­la­tes web traf­fic metri­cs. Keep in mind that meta descrip­tions com­pri­sed of long strings of keywords don’t achie­ve this goal and are less like­ly to be dis­play­ed in pla­ce of a regu­lar, non-meta descrip­tion, snip­pet. And it’s worth noting that whi­le accu­ra­te meta descrip­tions can improve cli­ck­t­hrough, they won’t affect your ranking wit­hin search results.

Raj Kris­h­nan

Snip­pets Team, Goog­le

Det står i den kur­si­ve­re­de tekst i cita­tet til ven­stre. Men cita­tet for­tæl­ler os meget mere end det. Bl.a. at Goog­les ønsker meta descrip­tion tek­ster, der:

  • afspej­ler ind­hol­det på den pågæl­den­de webside
  • giver bru­ger­ne et klart bil­le­de af for­må­let med siden
  • gør det muligt for bru­ger­ne at fin­de den rig­ti­ge side hur­ti­ge­re og redu­ce­re antal­let af klik til for­ker­te sider
  • ikke bare er en lang liste af søge­ord med kom­ma imel­lem. Dem erstat­ter Goog­le med rele­vant beskri­ven­de tekst!

Selv om cita­tet efter­hån­den er næsten 10 år gam­melt, er det sta­dig den dag i dag Goog­les inten­tion med meta descrip­tions. Der­for har de også fle­re gan­ge stram­met op på deres algo­rit­mer, så de i dag i høje­re grad end tid­li­ge­re lever op til den­ne mål­sæt­ning for de meta descrip­tions, der bli­ver vist i søgeresultaterne.

Hvad bety­der det så, for de meta descrip­tions du skal skri­ve til dine sider?

Se meta descrip­tion som din salgsta­le for siden

Så i ste­det for at få din side til at ran­ke for et bestemt søge­ord, skal du nær­me­re se sidens meta descrip­tion som en salgstekst for den side, den er skre­vet til. Tek­sten skal afspej­le ind­hol­det på siden, så bru­ger­ne får et klart bil­le­de af, hvad der er sidens formål.

Din meta descrip­tion skal over­ta­le bru­ger­ne af Goog­les søge­ma­ski­ne til at væl­ge din side frem for nog­le af kon­kur­ren­ter­nes – også selv om din side ikke er den før­ste i søge­re­sul­ta­ter­ne. Det vil sige, at den skal:

  • Være unik for hver enkelt side på dit websted
  • Give de for­nød­ne fak­ta, der over­be­vi­ser den besø­gen­de om, at din side er bed­re end konkurrenternes
  • Frem­stå som løs­nin­gen på det pro­blem eller den udfor­dring, som den besø­gen­de står med
  • Ikke inde­hol­de ord eller ven­din­ger, de besø­gen­de ikke ken­der betyd­nin­gen af – med min­dre siden for­ud­sæt­ter, at de ken­der net­op dis­se begreber
  • Være for­mu­le­ret i et aktivt sprog, så den bli­ver kort­fat­tet, kon­kret og spændende
  • Afslut­tes med et call-to-action eller en ekstra for­del, der over­be­vi­ser folk om, at de skal klik­ke på dit søgeresultat

Men før vi ser på dis­se punk­ter, skal vi lige have defi­ne­ret, hvad en meta descrip­tion så egent­lig er:

Hvad er en meta description

En meta descrip­tion er en beskri­ven­de tekst om en webs­i­des ind­hold, som du har mulig­hed for at få vist i søge­re­sul­ta­ter­ne på Goog­le og andre søge­ma­ski­ner. Hos Goog­le måles læng­den på en meta descrip­tion i pixels og mak­si­mum­læng­den er omkring 923 pixels. Så alt efter hvor man­ge sto­re bog­sta­ver og m’er du anven­der i din tekst, er der plads til omkring 150 til 156 tegn.

Vil du sik­re dig, at du ikke får skre­vet en meta descrip­tion, der er for lang eller for kort, kan du bru­ge et værk­tøj som f.eks. Goog­le SERP Snip­pet Opti­miza­tion Tool fra SEO­mo­fo.

Skri­ver du for lan­ge meta descrip­tions, skæ­rer Goog­le dem af ved den mak­si­ma­le læng­de målt i pixel. Skri­ver du der­i­mod meta descrip­tions, der er så kor­te, at der er plads til mere tekst, risi­ke­rer du, at Goog­le selv fyl­der ekstra tekst ind eller væl­ger et tek­st­ud­snit fra siden i ste­det. På den måde kan de dels give bru­ger­ne så meget infor­ma­tion om siden som muligt, og dels ska­be et ens­ar­tet udse­en­de af de beskri­vel­ser der er angi­vet for sider­ne i søgeresultaterne.

Med Snippet Tool kan du nemt teste dine meta descriptions.

Selv om du har skre­vet en meta descrip­tion i kor­rekt læng­de, kan Goog­le sag­tens væl­ge at vise et andet tek­st­ud­snit fra siden i ste­det, hvis de fin­der det mere beskri­ven­de for sidens ind­hold. Det gør sig også gæl­den­de, hvis Goog­le viser siden i søge­re­sul­ta­ter­ne for et andet søge­ord, end det du har opti­me­ret sidens tit­le og meta descrip­tion imod.

Hver meta descrip­tion skal være unik

For at give størst mulig effekt er det vig­tigt, at hver enkelt meta descrip­tion er unik. For selv om Goog­le ikke bru­ger den til at ran­ge­re din side med, så vil de sta­dig anse den sam­me meta descrip­tion anvendt for fle­re sider som dup­li­ca­te content.

Hvor hårdt Goog­le straf­fer dig for det, er dog uvist. Goog­les Matt Cutts anbe­fa­ler i den­ne video, at man hel­le­re und­la­der meta descrip­tions frem for at gen­bru­ge den sam­me meta descrip­tion på fle­re sider. Fak­tisk indrøm­mer han sam­ti­dig, at han slet ikke bru­ger meta descrip­tions på sin egen blog. Dem lader han Goog­le om at gene­re­re for sig!

Han anbe­fa­ler dog, at du skri­ver unik­ke meta descrip­tions til alle dine vig­tig­ste sider, så som for­si­den og vig­ti­ge lan­ding pages. Se selv den lil­le video her:

Frem­stå som løsningen

Er der der­i­mod tale om en arti­kel, skal du foku­se­re tek­sten i meta descrip­tion på, hvad det er for et pro­blem, udfor­dring eller lig­nen­de, folk kan få løst ved at læse artik­len. Aller­bedst er det, hvis du kan få det til at skin­ne igen­nem, at den løs­ning du kom­mer op med, er ny, ander­le­des eller på anden måde unik og for­skel­lig fra alle andres forslag.

Du kan også gå efter at skri­ve en meta descrip­tion, så den præ­sen­te­rer ind­hol­det på siden som et inter­es­sant fak­tum, som ny viden eller andet, der kan væk­ke folks nys­ger­rig­hed. Find den vin­kel der får ind­hol­det til at vir­ke mest inter­es­sant, rele­vant, sen­sa­tio­nelt eller spæn­den­de for den mål­grup­pe, du ønsker at tiltrække.

Lok ikke med noget, siden ikke er

Rele­van­sen af meta descrip­tion i for­hold til sidens reel­le ind­hold er vig­tig. For selv om Goog­le ikke nær­stu­de­rer og vur­de­rer rele­van­sen af din meta descrip­tion i for­hold til det ind­hold, der er på siden, så gør dine besø­gen­de det. Har du først givet dem en dår­lig ople­vel­se ved at lok­ke dem til en side med en meta descrip­tion, der hol­der mere end sidens ind­hold kan hol­de, er chan­cer­ne sto­re for, at de kan huske sidens navn, næste gang de stø­der på den i søge­re­sul­ta­ter­ne eller kan gen­ken­de desig­net, når de lan­der på siden.

Det hæver bar­ren for at gen­vin­de tro­vær­dig­he­den, og sam­ti­dig hæver det boun­ce­ra­ten for den pågæl­den­de side – og det er på den måde, Goog­le straf­fer dig for ikke at have skre­vet en rele­vant meta descrip­tion. For sider med høj boun­ce­ra­te får dår­li­ge­re pla­ce­rin­ger i søge­re­sul­ta­ter­ne, for­di Goog­le anser siden for ikke at være rele­vant for det eller de pågæl­den­de søge­ord, når folk kom­mer så hur­tigt til­ba­ge til søge­re­sul­ta­ter­ne, efter de har klik­ke på din side.

Mål­ret med de rig­ti­ge ord og vendinger

Rent fak­tisk kan du sik­re dig mod at få en for høj boun­ce­ra­te ved at anven­de det rig­ti­ge ord­valg i din meta descrip­tion. For selv om de fle­ste ønsker så man­ge besø­gen­de på deres sider som muligt, så bør de hel­le­re ønske sig kun at få de rig­ti­ge besø­gen­de. For ved kun at få dem på besøg, der reelt set er inter­es­se­ret i sidens ind­hold, kan du hol­de sidens boun­ce­ra­te nede.

Så væl­ger du f.eks. at anven­de fag­s­prog eller ind­for­stå­e­de ter­mer, som du ved, er en for­ud­sæt­ning for, at folk kan for­stå det, du skri­ver om på siden, kan du på det nær­me­ste skræm­me folk væk fra din side alle­re­de i søgeresultaterne.

Men det er en fejl af bru­ge de pågæl­den­de ord og ven­din­ger, hvis det er sidens for­mål at for­kla­re dem. Så skal du hel­le­re fin­de en mere almin­de­li­ge beteg­nel­se og så love folk at bli­ve klo­ge­re på dem eller slet og ret for­tæl­le dem, at de kan få at vide, hvad de pågæl­den­de ter­mer betyder.

Så ved at mål­ret­te dine meta descrip­tions, så de kun til­træk­ker de rig­ti­ge besø­gen­de, sæn­ker du din boun­ce­ra­te – men du giver så san­de­lig også de besø­gen­de, der rent fak­tisk klik­ker sig ind på siden, en meget bed­re ople­vel­se med dit web­s­ted. De fin­der jo lige præ­cis det, de har ledt efter.

Tip: Få inspira­tion fra Goog­le AdWords

Vil du have inspira­tion til det helt rig­ti­ge ord­valg til dine meta descrip­tions, så kig på de Goog­le AdWords-annon­cer, der er for det søge­ord, du for­sø­ger at få siden til at ran­ke for. Ord­ly­den i dem er gan­ske vist oftest meget kom­merci­el, men den er resul­ta­tet af man­ge for­skel­li­ge split-tests og andre eks­pe­ri­men­ter med ord­val­get. Så her kan du få god inspira­tion til, at væl­ge de ord og de ven­din­ger, der fun­ge­rer bedst.

Antal tegn i meta description

Antal pixel i meta description

Brug aktivt, hand­lings­o­ri­en­te­ret sprog

Det er vig­tigt, at du anven­der et aktivt og hand­lings­o­ri­en­te­ret sprog, der taler direk­te til læse­ren: ”Her får du …” er bed­re end ”Her giver vi dig …”. For lige som med Face­book-poster, så vir­ker de bedst, hvis læse­ren får ser­ve­ret sin umid­del­ba­re for­del eller gevinst ved at læse ind­hol­det på den pågæl­den­de side direk­te i meta descrip­tion – og helst hen­vendt direk­te til dem. Ikke noget med man og vores. Nej, tal direk­te til dem. Skriv du og din!

Afslut med et call-to-action, eller giv en ekstra fordel

Så vær så direk­te, og brug så aktivt et sprog som mulig. Det gæl­der især, hvis du har plads til at klem­me et call-to-action ind til sidst i din meta descrip­tion. ”Læs her!”, ”Køb nu!”, ”Fås her!” eller lig­nen­de – alt efter om det er et pro­dukt eller en artikel.

Er det et pro­dukt, kan det også være godt at afslut­te med den vig­tig­ste for­del ved at hand­le med net­op jeres fir­ma: ”Gra­tis leve­ring”, ”Hur­tig leve­ring”, ”Pris­ga­ran­ti” eller hvad det nu kan være. Even­tu­elt mik­set med dit call-to-action: ”Køb her, og få gra­tis leve­ring”, ”Altid bil­ligst her – pris­ga­ran­ti!” eller hvor­dan du nu kan få det for­mu­le­ret, så du ikke kom­mer over den mak­si­ma­le læng­de for sidens meta description.

Tip: Hvor­for du alli­ge­vel skal bru­ge søge­ord i meta descriptions

Selv om Goog­le ikke læn­ge­re anven­der meta descrip­tions til at beslut­te sig for, hvil­ke søge­ord siden skal ran­ge­res for eller meta descrip­tions har ind­fly­del­se på sidens pla­ce­ring i søge­re­sul­ta­ter­ne, kan det godt beta­le sig at bru­ge søge­or­det i meta descrip­tions alligevel.

For Goog­le frem­hæ­ver som bekendt det søge­ord eller de ord fra en even­tu­elt søge­fra­se, der ind­går i din meta descrip­tion. Jo fle­re ord der er frem­hæ­vet i dit søge­re­sul­tats tit­le, webadres­se (URL) og meta descrip­tion, jo mere rele­vant vir­ker den for bru­ge­ren af søgemaskinen.

Så ale­ne for at ska­be stør­re opmærk­som­hed og få din side til at frem­stå mere til­lok­ken­de i søge­re­sul­ta­ter­ne, bør du inklu­de­re søge­or­det eller logi­ske bøj­nin­ger her­af i sidens meta descrip­tion. For det er vig­tigt, at søge­or­det ind­går natur­ligt, så lad være med at bru­ge det med en for­kert bøj­ning, bare for at ram­me søge­or­det 100 %. Goog­le skal nok fin­de det og frem­hæ­ve det alligevel.

Behø­ver ikke være fly­den­de tekst

Selv om både vi og fak­tisk også Goog­le altid anbe­fa­ler det, så behø­ver en meta descrip­tion ikke nød­ven­dig­vis være i klar tekst. Hele eller dele af meta descrip­tion kan også anven­des til at give oplys­nin­ger om f.eks. sidens for­fat­ter, udgi­vel­ses­da­to eller – hvis det er et pro­dukt – de vig­tig­ste pro­duk­te­gen­ska­ber. Det ses sjæl­dent i dag, men det giver ikke pro­ble­mer i for­hold til Google.

Få meta descrip­tion til at fyl­de mere

Du kan få dine meta descrip­tions til at fyl­de end­nu mere med de såkald­te rich snip­pets eller Sche­ma mar­kups. Det kan være f.eks. bru­ger­vur­de­rin­ger, pri­ser, pro­duk­te­gen­ska­ber for pro­duk­ter, jeres åbning­sti­der eller andre vig­ti­ge para­me­tre. For ind­hold som f.eks. opskrif­ter kan det være oplys­nin­ger om til­be­red­nings­tid, ingre­di­en­ser, nærings­vær­di­er eller lignende.

Vi ven­der sene­re til­ba­ge med en sær­lig arti­kel om rich snip­pet, og hvor­dan du får dem føjet til sider­ne på dit website.

Skal vi hjæl­pe med at få din hjem­mesi­de til tops i Google?

Hos web­te­xts­hop udvik­ler vi ind­hold, der får din hjem­mesi­de til at bli­ve fun­det for jeres vig­tig­ste søge­ord. Sam­men med jer læg­ger vi en plan for hvil­ke søge­ord, I ger­ne vil fin­des for. Der­ef­ter udvik­ler vi det for­nød­ne kva­li­tet­sind­hold, der skal til for at give jer de bed­ste pla­ce­rin­ger i søgeresultaterne.

Klik på Kon­takt os-knap­pen her­un­der. Så kon­tak­ter vi dig og får os en snak om, hvor­dan vi kan få jeres fir­ma helt til tops i søge­re­sul­ta­ter­ne med ordent­ligt kvalitetsindhold.

web­te­xts­hop

Med mas­ser af kon­kur­ren­ter, der kæm­per om kun­der­nes opmærk­som­hed, kan det være svært at træn­ge gen­nem støj­en på nettet.

Vi hjæl­per folk, som har en hjem­mesi­de eller en webs­hop, med at få stør­re syn­lig­hed og fle­re salg på nettet.

Det gør vi ved at udvik­le tek­ster, con­tent- og email-mar­ke­ting med et klart bud­skab, der til­træk­ker, fast­hol­der og kon­ver­te­rer besø­gen­de til begej­stre­de kun­der i din forretning.

Læs mere her

© 2023 web­te­xts­hop i/s

WEB­TE­XTS­HOP

Præ­ste­marks­vej 22
4653 Kari­se
Mail: info at web​te​xts​hop​.dk
Tlf.: 29 72 55 73
CVR: 36679220