Der findes masser af webshops med sparsom eller ingen tekst. Hvorfor dog ofre penge på beskrivende tekster, når kunderne godt kender varerne i forvejen eller kan se produktbilleder af dem.
Det kan godt være, at du kan sælge noget på den måde, hvis du er kendt og stor i markedet. Men holder du fast i den strategi, risikerer du nemt at blive fejet af banen, den dag der kommer konkurrenter på banen, der har ofret penge på ordentlige produkttekster.
Så der er mange gode grunde til at investere i ordentlige produkttekster. Her har vi samlet 5 af de allervigtigste.
Sælg noget mere
Den første og mest indlysende grund til at skrive gode produkttekster er selvfølgelig, at jo bedre du beskriver din vare og hvordan den løser dine kunders behov eller problemer, jo mere sælger du.
Når alt kommer til alt, har du vel din webshop for at tjene penge på at sælge dine produkter. Jo flere genveje du skyder for at tjene nemme penge, jo større er risikoen for, at du reelt set ender med ikke at tjene en jante, fordi:
- dine produkter ikke bliver fundet på Google.
- dem der kommer derind af vanvare, ikke får svar på de spørgsmål, de har om produktet.
- de besøgende ikke finder din webshop seriøs på grund af for lidt eller helt manglende tekst.
Undgå straf for duplicate content
Den hurtigste genvej til produkttekster er at kopiere de tekster, producenten har på deres egen hjemmeside ind som produktbeskrivelser på din side.
Det er der masser af webshops, der gør og de fleste forhandlere tilbyder ligefrem teksterne i et nemt importerbart format til de mest udbredte webshop-CMS’er.
Men det er altså en voldsom bjørnetjeneste at gøre sig selv! For dermed skriver du nøjagtig de samme ting om produkterne – ikke kun som producenten, men også alle de konkurrenter, der også har været lige så dovne som dig.
Du bliver straffet hårdt af Google for at anvende den samme tekst som alle andre. For Google ser det nemlig ud som om, du har stjålet teksten (det har du jo sådan set også) og den slags slår Google hårdt ned på.
Derved ender din webshop langt nede i søgeresultaterne efter alle de konkurrenter, der har oftest penge på at at få skrevet en ordentlig produkttekst. Det tjener du ingenting af!
Endvidere er producentens tekster tit målrettet til forhandlere og ikke slut-kunder. Derved indeholder de ikke de informationer, som kunderne leder efter. Skulle teksterne være skrevet til forbrugerne er de dog oftest så selvforhærligende, at det bliver utroværdigt. Så hold dig fra at skyde den genvej!
Få mere vægt end konkurrenterne i søgeresultaterne
Google ønsker at give sine brugere den bedste kundeoplevelse. Derfor henviser Google først deres brugerne til de sites, der har det meste og bedste indhold om det emne, de har søgt på. Alle andre kommer om bag i køen.
Hvem der har skrevet mest og er bedst, afgør Google meget enøjet ved at tælle hvor mange sider, du har om enmelt og hvor mange ord, hver enkelt side om emnet indeholder. Så har du mere tekst om de produkter, du sælger, end dine konkurrenter har, er der en større chance for, at dit site kommer højst op i søgeresultaterne!
Derved finder Googles brugere din webshop før konkurrenternes og så er der større chance for, at de køber hos dig frem for af konkurrenterne. First comers get served first!
Vær sikker på Google kan finde alle dine varer
Har du gode og unikke produkttekster for hvert enkelt produkt, undgår du også at blive fanget i Googles “diversity filter”. Betegnelse er en, vi selv har fundet på, men den dækker meget godt, hvad det handler om.
Googles algoritmer sørger nemlig for at variere indholdet i søgeresultaterne, så sider der er alt for enslydende, sorteres fra i søgeresultaterne. På den måde sørger Google for, at du ikke bare får få vist 10 links til den samme artikel, men links til forskellige artikler om det emne, du har søgt på.
Men det giver problemer for dig som webshopejer, hvis du ikke har gode, forskelligt formulerede produktbeskrivelser om hvert af dine produkter. Har du kun lidt, meget ens eller slet ingen tekst til dine produkter, kan du ende med, at ingen af dine produkter kan søges frem på Google, simpelthen fordi Google ikke kan kende det ene produkt fra det andet.
Så ved at have gode, lange og så forskelligtlydende produkttekster som muligt om hvert produkt, slipper du for at blive sorteret fra på forhånd, når folk søger på dine produkter.
Få dine kunder til at synes, de er blevet godt betjent
Udover at virke mere sælgende, giver gode produkttekster også svar på dine kunders spørgsmål om produktet og giver måske ligefrem gode råd til, hvordan de benytter eller udnytter produktet bedre, når først de har købt det.
Så en god produkttekst får potentielle kunder til at føle, at de har fået en god service, allerede inden de køber – og det øger i den grad chancen for at, at de også rent faktisk køber produktet af dig.
BONUSTIP: Spar penge på din Adwords-konto
Bruger du Adwords, vil du oftest få vist din annonce, selvom du ikke har det højeste bud på et søgeord, hvis du har mere og bedre tekst på din landingside for søgeordet end dine konkurrenter, der har budt mere. Det skyldes det særlige kvalitetsbegreb, som Google bedømmer siderne efter, for at sikre deres brugere den bedste oplevelse af at bruge Google.
Start på at skrive ordentlige produkttekster i dag
Så hvad venter du på. Kom i gang med at få skrevet ordentlige produkttekster i dag. Har du brug for inspiration, så lad os hjælpe jer – enten ved at lære jer det eller ved at vi skriver dem for jer.
Klik på Kontakt os-knappen herunder for at komme i gang!