Skal du mobiloptimere title og meta description?
Fra februar er det det mobile indeks hos Google, der tæller, når dine sider skal indplaceres i søgeresultaterne. Så spiller din hjemmeside ikke på mobilen, kan du roligt regne med, at du får et smæk nedad i søgeresultaterne. Men gælder optimeringen også title og meta description, der som bekendt er noget kortere i de mobile søgeresultater? Det forsøger vi at give svaret på her.
For dem af jer der ikke allerede har et mobiloptimeret website, venter der jer en grim overraskelse, når vi kommer ind i februar. For eftersom der i dag er flere, der søger på mobilen end fra computeren, skifter Google rundt, så det fremover bliver det mobile søgeindeks, der gælder, når de beregner dine placeringer i søgeresultaterne.
Det giver god mening og falder helt i tråd med Googles normale praksis med, altid at give deres brugere den bedste oplevelse og de mest relevante søgeresultater, når de bruger Googles søgemaskine. Her vil det ikke være en god oplevelse at blive sendt hen på en hjemmeside, der ikke kan læses på mobilen, uden at du skal scrolle dig rundt som en skøjteprinsesse, der laver piruetter på isen.
Hvordan søgemaskineoptimerer jeg til mobilen?
Når det kommer til søgemaskineoptimering til mobilen, handler det især om teknik og design. Allerhelst ser Google, at jeres hjemmeside anvender et responsivt design, der automatisk tilpasser visningen af sidens indhold til den enhed, siden læses på. Alternativ kan I have en særlig mobil-version af hjemmesiden. Derudover går de meget op i, at knapper, menuer og andre interaktive elementer er holdt i en størrelse, der gør det nemt at klikke på, når siden vises på den forholdsvis lille skærm på mobilen.
Rent indholdsmæssigt er der ingen forskel på, hvad du skal gøre. Her gælder de samme holistiske ”regler” som på computeren, hvor indholdet vurderes på især Title, overskriften, antal links til siden og hvad Googles RankBrain har fundet frem til. Indholdsmæssigt er det de klassiske parametre som brugen af det vigtigste søgeord først i Title og overskrift, samt i en eller flere mellemrubrikker, ligesom søgeordstæthed og tilstedeværelsen af de rette semantiske ord og fraser alt sammen tæller. Altså helt som det plejer.
Men hvad med title og meta description?
Men hvordan stiller det dig med hensyn til title og meta description. De er jo som bekendt noget kortere på mobilen, end de er, når søgeresultaterne vises på en computer. Det er derfor de fleste titles og meta descriptions altid vises afkortede i de mobile søgeresultater.
For i dag tilpasser alle deres title og meta descriptions efter de klassiske værdier med mellem 60 og 70 tegn i længden – alt efter antallet af brede bogstaver – i title og omkring 155 tegn i meta description – når Google altså ikke lige eksperimenterer med længderne på de to meta data, sådan som det sås i forsommeren 2016.
Så meget plads har du på mobilen til
title og meta description
Title: 487 px eller maksimalt 60 tegn
Meta Description: 757 px eller maksimalt 120 tegn
Brug vores title og meta description tjekker her og skriv aldrig for meget.
Men på mobilen er der kun plads til maksimalt 60 tegn (eller rettere 487 px) i title og 120 tegn (eller 757 px) i meta description. Det er nogenlunde det samme som på computeren, når vi taler title. Men når vi taler meta description, begynder de røde lamper at blinke, hvis du kun skriver 120 tegn og bruger et af de populære SEO-værktøjer, som f.eks. Yoast SEO. Så her er du altså i risikozonen for, at Google vil stoppe ekstra information ind i din meta description eller vælge en anden end den, du har angivet, når din side optræder i søgeresultaterne på en computer.
Tilpas title og meta description til mobilen – skal eller skal ikke?
Spørgsmålet er, om du skal tilpasse title og meta description til mobilvisningen, for at tækkes Google mest optimalt – og det er faktisk et rigtig godt spørgsmål, hvis vi spørger dem, der ved mest om SEO herhjemme. For de er også i tvivl og flere er ligefrem dybt uenige om svaret.
Vi kan dog godt resonere os frem til en form for svar. For som allerede nævnt, så tænker Google først og fremmest på brugeroplevelsen ved at anvende deres søgemaskine. Så når Google skifter til mobil-indekset, for at indplacere alverdens websider i søgeresultaterne efter sidernes mobilparathed, ville det være logisk, at Google præmierede dem, der overholdt ”længdemålene” for de to elementer på mobilen.
Samtidig ved vi, at Google i dag kun lægger vægt på title, når en given side skal rangeres i søgeresultaterne. Det er heldigt, for her er der ikke den store forskel på længden af title på henholdsvis mobil- og computer-visningen. Så i fald at Google vælger at give plus-point til dine placeringer, hvis du har mobiloptimeret din title til mobilformatet, er det ikke mange tegn, der skal fjernes. Men det skal stadig gøres og ret beset er det nok sværere at fjerne nogle få tegn frem for flere. Så forvent en del arbejde, hvis du vælger den vej.
Hvad med mit brand-navn i title?
En af de hurtige måder at tilpasse din title til den optimale længde på mobilen, er ved at fjerne title. Men er det ikke risikabelt. Nej, faktisk behøver du ikke nævne dit brand eller firmanavn i title – MED MINDRE det øger chancerne for at folk klikker. Så er du ikke et allerede verdenskendt – om ikke andet så i Danmark – og populært brand, er der ingen grundt til at nævne det i title. Brug pladsen på noget mere fornuftigt eller til at korte din title af til mobilen.
Når det kommer til meta description, ved vi også, at Google ikke indekserer det længere. Men det giver en bedre brugeroplevelse og øger chancerne for, at du får flere til at klikke på dit søgeresultat, når du skriver en sælgende meta description. Så alene af hensyn til brugerne, giver det mening at mobiloptimere din meta description, så de sidste 30–35 tegn ikke bliver skåret af. Det er jo oftest der, dit call-to-action står.
Konklusionen må altså være, at uanset om Google vægter mobiltilpassede titles eller ej, er det efter vores mening en god ide, at du får tilpasset title og meta description til mobil-visningen. Alene for at give den bedste brugeroplevelse! For der er jo flest, der søger på mobilen – så hvorfor ikke gøre lige som Google og rette ind efter det!
Det giver bedst mening i vores optik.
Derfor er det en ekstra god ide at få skrevet en fængende meta description
Ifølge WordStream-grundlæggeren Larry Kim, er der en tydelig sammenhæng mellem dine søgeresultaters click-trough-rate (CTR) og din placering i Googles søgeresultater. Gennem en række eksperimenter som han har fortaget før og efter indførelsen af RankBrain, viser det sig, at hvis du skriver en mere spændende title og meta description, der får flere folk til at klikke på dit søgeresultat, forbedrer det placeringen af siden i søgeresultaterne – uanset hvad Google ellers siger om virkemåden af RankBrain.
Forbedringen er nemlig først indtruffet efter RankBrain blev en del af Googles søgealgoritme. Samtidig giver Larry Kim det gode råd, at for at gøre title og meta description mest relevant, skal du skrive den, så den giver relevans for brugerne. Så hold op med at skrive den om dit firma og skriv i stedet noget, der giver mening for Googles brugere. Så kommer trafikken!
Du kan læse mere her om Larry Kims forsøg med RankBrain og forskellige parametre.