Det er ikke kun søde hunde og spædbørn, der er populære at dele. Longreads – altså artikler på 3.000 til 10.000 ord – har en væsentlig større chance for at blive delt end artikler på under 1.000 ord – netop fordi længden på artiklen giver den større autoritet. Men longreads har mange flere fordele – læs om dem her!
Longreads bliver mere og mere populære og ifølge en undersøgelse fra OKDork og Buzzsumo, er der langt større chance for, at en lang artikel bliver delt fremfor en kort. Det skyldes dels at artiklens længde giver den mere troværdighed og dels at værdien af at dele den bliver større for den, der deler.
For ved at dele en lang artikel kommer vedkommende til at fremstå, som om han eller hun ved en masse om emnet og som overskudsagtige, fordi de har givet sig tid til at læse hele artiklen. Det giver respekt i vennekredsen, uanset om det er på Facebook eller LinkedIn. Samtidig er det et skulderklap til forfatteren, fordi han eller hun stiller så meget viden om et enkelt emne til rådighed – og det i sig selv er også en god grund til at dele, hvis dem der læser den, har fundet artiklen værdifuld.
Men længere artikler stiller større krav til skribenten og hans eller hendes evner til at strukturere en lang tekst. For er der ikke hele tiden er en rød tråd og et varieret sprogbrug, falder læseren hurtigt fra.
Der skal også tænkes ekstra meget over mellemrubrikkerne, fordi de om nogen bliver fyrtårne for læseren, når de skal pløje sig igennem de mange ord i longread-artiklen.
Samtidig kræver længere artikler mere tid til research og de tager oftest meget lang tid at skrive. Tit er der også brug for flere billeder og illustrationer. Det gør lange artikler væsentlig mere bekostelige og besværlige, at fremstille.
Men de er det hele værd, for udover flere delinger, er der utrolig mange andre muligheder for at kapitalisere på en longread-artikel.
Longreads har stor SEO-mæssig værdi
Lange artikler giver nemlig også større troværdighed for dit site hos Google. Google måler netop værdien af dit site på, hvor mange ord du har skrevet om de søgeord, du forsøger at ranke på i søgeresultaterne. Med en artikel på 3−10.000 ord lægger du et ordentlig lod i vægtskålen, som det kan blive svært for dine konkurrenter at hamle op med.
Du kan ligefrem komme ud for, at Google fremhæver dit longread som en dybdegående artikel i søgeresultaterne. Det gør de i en særlig boks i bunden eller i siden af søgeresultaterne. Har du en god, præcis og kortfattet forklaring på det emne, artiklen omhandler, kan du tilmed komme ud for, at Google snupper den og bruger den som forklaring på emnet – med behørig kreditering til din side selvfølgelig.
Tilbyd også dit longread som e‑bog
Det er hårdt at læse på skærmen – og jo længere teksten er, jo sværere bliver det. Det bliver heller ikke lettere af, at du er nødt til at scrolle hele tiden. Derved taber du nemt orienteringen og kan ikke genfinde interessante steder i teksten lige så nemt, som hvis teksten havde stået i en bog.
Derfor er det en god ide også at tilbyde artiklen som e‑bog. Det betyder ikke, at du skal fjerne hele eller dele af artiklen fra sitet, for tit vil folk fortrække e‑bogen fremfor websiden – og artiklen ville miste noget af sin SEO-mæssige værdi, hvis du fjerner noget af den.
Ved at tilbyde dit longread som e‑bog, kan den læses på andre og mere velegnede enheder – f.eks folks tablet – eller i mere læsevenlige programmer som f.eks. Adobe Reader. Det betyder, at dine besøgende kan læse artiklen som e‑bog, når det passer dem og på den enhed, der passer dem bedst at læse lange tekster på.
E‑bogen skal naturligvis produceres lige så professionelt, som en e‑bog dine besøgende skulle betale penge for. Så du skal have designet et flot og iøjnefaldende forside, sat bogen ordentligt op og have produceret et af de der billeder, hvor e‑bogen ligner en rigtig bog. Det skal bruges i forbindelse med din markedsføring af e‑bogen på sitet.
Vil du sætte trumf på, kan du selvfølgelig godt indsætte et lille bonuskapitel i e‑bogen, som de ikke får med på siden. Det skal nok overbevise de sidste, der skulle have modvilje mod at give deres e‑mail-adresse, for at kunne downloade e‑bogen kvit og frit.
Brug longreads til at samle mailadresser
For selvfølgelig giver du ikke bare e‑bogen væk. Den har nemlig værdi nok til, at folk gerne vil give deres e‑mailadresse for at få den – også selv om hele teksten eller stort set hele teksten står på siden i forvejen.
Du skal selvfølgelig ikke kun tilbyde bogen mod at få folks mailadresse på siden med artiklen. Den skal bruges som lokkemad alle de steder på sitet, hvor du beder folk om at tilmelde sig jeres nyhedsbrev. Sørg for at placere din opt-in box så synligt på siden, som muligt – og gerne på hver eneste side på sitet.
For e‑mail er stadig den mest effektive salgskanal online – og med en autoresponder kan du programmere en hel serie af mails, der dels bygger en relation mellem dig og dem, der tilmelder sig din mailingliste og dels giver dem de argumenter – en mail ad gangen – der skal til, for at gøre dem til dine kunder.
Udgiv dit longread som en single
Når du nu har ofret tid og måske også penge på at få produceret e‑bogen i et professionelt design, kan du lige så godt sætte den til salg på Saxo og andre e‑boghandler som en såkaldt single. Derved får du markedsført din e‑bog og skabt en ny kanal for besøgende til dit site. Du får også givet bogen en værdi – også selv om du sælger den for f.eks. kun 19 kroner – der gør det endnu mere attraktivt for dine besøgende, at give deres e‑mailadresse for at få bogen gratis.
Er du bange for, at folk bliver sure over at have givet penge for bogen, sørger du for, at der er nogle ekstra kapitler eller noget mere indhold med i den salgbare version af bogen, end der er på siden eller den gratis e‑bog. Den gratis udgave kan du eventuelt kalde for en light-udgave af den salgbare version i bedste Martin Thorborg-stil.
Derved går markedsføringen begge veje – både fra bogens salgsside på e‑boghandlen til sitet og fra den gratis e‑bog til den salgbare udgave. Derved kan du måske ligefrem ende med at få tjent de udgifter ind, som du har haft på at få en professionel grafiker eller et bureau som vores til at sætte e‑bogen op – og måske også skrive indholdet.
Lad os producere dit longread
Har du den helt rigtige ide til et longread, men synes et longread på flere tusinde ord, er en lige lovlig stor mundfuld at kaste dig ud i, så giver vi dig gerne et tilbud på at producere både teksten til artiklen og den tilhørende e‑bog.
Vi har produceret både longreads og tilhørende e‑bøger for flere danske websites. De har haft gode erfaringer med netop denne form for markedsføring – ikke blot i form at flere delinger, men også flere sign-ups til deres mailinglister, bedre placeringer i søgeresultaterne og nye besøgende via e‑boghandlernes salgssider for bogen.
Brug formularen her på siden eller giv os et ring!