Hvad enten du ønsker at booste dit salg online, at få flere til at følge dit nyhedsbrev eller blot ønsker flere visninger af din hjemmeside er Google AdWords et af de bedste værktøjer du kan tage i brug!
Men det at arbejde med AdWords kan være en sand jungle, så hvis du gerne vil kaste dig ud i det, kommer der er her 9 råd der kan hjælpe dig i dit videre arbejde.
Rådene kommer fra Sasa Kovacevic, der Head of PPC hos digital marketing bureauet Obsidian.dk, der arbejder med SEO, AdWords, Facebook annoncering, CRO og meget mere. Vi giver ordet over til Sasa:
Jeg har efterhånden udviklet nogle af de bedste AdWords metoder i Danmark, og vil i dette indlæg fokusere på tre emner, som relaterer sig til at arbejde med AdWords: optimering af dine søgeord, hvordan du får et højt kvalitetsresultat på Google, og til sidst vil jeg komme med nogle inputs til, hvordan du kan tilpasse dine AdWords annoncer til smartphones.
Søgeord: Fundamentet under din succes eller fiasko
Hver dag bliver der lavet mange hundrede millioner søgninger i Googles søgemaskiner. De fleste leder efter enten produkter eller informationer. Hvad enten det er det ene eller det andet, spiller søgeord en altdominerende rolle, når Google skal bestemme, hvilke sider der skal vises og dermed spiller de også en stor rolle for om netop din hjemmeside bliver vist!
1.Dine søgeord skal være superrelevante
Det vigtigste når du arbejder med AdWords er, at dine søgeord skal være relevante og konkrete i forhold til din hjemmeside og dine produkter.
Du kan måle dine AdWords relevans ved at dividere mængden af personer der klikker på din annonce med antallet af folk der har set den.
Ved at øge dine AdWords-relevans sænker du dine omkostninger per klik(CPC) og øger din klikfrekvens dvs. hvor mange gange nogen vælger at klikke på din annonce per 100 visninger. (CTR)
CTR er vigtig for din AdWords-konto, hvis du ønsker at have et godt kvalitetsresultat. Jo højere CTR jo bedre siger man typisk. (Jeg vender tilbage til hvad et kvalitetsresultat er længere nede på listen.)
2.Brug store bogstaver i din annonce
Efter du har fundet de mest relevante søgeord skal du til at tænke grafisk. Hvordan kan du fange dine brugeres opmærksomhed? Prøv dig frem; at bruge store bogstaver kan give dig den smule ekstra opmærksomhed, der skal til for, at du får et klik mere. Men vær kreativ, hvad ville fange dit blik, hvis det var dig, der sad og googlede efter et eller andet.
3. Undgå at bruge broad match søgeord i din AdWords kampagne
Nu hvor du har fundet de mest relevante søgeord, og sat dine annoncer op så de fanger ens blik, skal du vælge, hvilken type søgeord du vil bede søgemaskinerne bruge.
Når det handler om AdWords arbejder vi med flere type søgeord:
- Broad match søgeord (angiver en meget fleksibel søgning)
- Exact match-søgeord (angiver en helt eksakt match imellem en søgning og dit søgeord)
- Phrase match-søgeord (angiver hvis dit søgeord indgår i en sætning)
- broad match modifier-søgeord (angiver hvis dit søgeord optræder i en kontekst, der er relateret til dens oprindelige hensigt)
Broad match søgeord: Som standard benytter systemet den helt fleksible søgeordstype, hvis ikke du selv angiver andet. Et broad match søgeord som “bord” vil udløse din annonce på alle mulige variationer og søgehensigter, som Google bedømmer til at være relevant for ordet “bord”.
Men benyt aldrig denne søgeordstype! Du skyder med spredehagl og kommer til at ramme alt for mange søgninger der ikke har noget med dig at gøre.
Exact match søgeord: I den modsatte ende af skalaen har vi den eksakte form. Den er ret simpel og let at forstå. Angiver du søgeordet “bord” i exact match, vil din annonce kun udløses, hvis en person skriver “bord” og ikke andet i Google. Det er dog sjælendt, at der er den slags søgninger på enkeltord i Google.
Phrase match søgeord: Phrase match er en populær søgeordstype er, som udløser dine annoncer, hvis dit søgeord optræder i en sætning. Angiver du søgeordet “bord” i phrase match, vil den blive udløst på en søgning som eksempelvis “hvad er det bedste bord” eller “bord af egetræ”.
Broad match modifier søgeord: Denne sidste kategori er i min bog den bedste for den er både bred i sin søgning og alligevel tilpas afgrænset.
Med broad match modifier har du har nemlig meget kontrol over de søgninger du kommer til at indgå i, modsætning til broad match – som du stadig ikke skal bruge!
Med broad match modofier søges der bredt men din annonce vil kun blive vist hvis den har direkte relevans i forhold til dén hensigt der ligger bag brugernes søgninger.
Hvis du for eksempel skiver ”+billige +borde” kommer relaterede søgninger som ”billigt bord” og måske ”tilbud på borde” op.
4. Ekskluder søgeord der har en høj afvisningsprocent
Lidt efter lidt kan det være, du finder ud af, at nogle af de søgeord du har valgt ikke giver mange ret mange salg i forhold til den mængde klis der er på din annonce.
Hvis dette er tilfældet så kunne det tyde på, at nogle af dine søgeord ikke har været relevante eller retvisende nok i forhold til hvad brugerne var på udkig efter.
Udeluk derfor disse søgeord og brug dem til at filtrere søgninger væk, som har en høj afvisningsprocent.
Sådan får du et højt kvalitetsresultat: solidt indhold og konverteringsoptimering
Nu hvor vi har været igennem et par elementer du skal være opmærksom på, når du arbejder med søgeord, går vi nu videre til, hvordan du får et højt kvalitetsresultat af Google.
Google bedømmer hele tiden din hjemmeside på en lang række parametre, hvilket i sidste ende udmønter sig i et samlet kvalitetsresultat kaldet QS
Når det kommer til et højt kvalitetsresultat, har jeg skrevet denne ultimative AW guide på min blog.
QS bestemmer, hvad du skal betale, hver gang nogen klikker på dine annoncer og hvor langt du rykker op på Googles sider. Ved at øge din QS kan du både øge din placering i Google og sænke din klikpris. Overordnet set vurderer Google din hjemmesides på en skala fra 1–10, ud fra disse fire faktorer
- Dine søgeords relevans
- Den gennemsnitlige klikrate (CTR) for søgeord, annoncer, URL, konto etc.
- Landingssidens oplevelse
- Landingssidens relevans
5. Husk at der findes flere parametre for at optimere dine AdWords kampagner end CTR
Som jeg nævnte i punkt 1 er det vigtigt at din side får en masse klik og har en høj CTR. Men selvom CTR er utroligt vigtigt, så findes der flere parametre, der er med til at afgøre om dine AdWords kampagner er succesfulde eller ej.
Det er set mange gange før, at det ikke er den AdWords kampagne med den største CTR, der er den mest succesfulde.
Andre vigtige parametre du bør holde øje med er din konverteringsrate og dine omkostninger per konvertering.
Din konverteringsrate henviser t,il når dine kunder klikker på dine annoncer og efterfølgende køber et produkt, signer op til en nyhedsmail eller et helt tredje slutmål, som du har angivet for din kampagne.
Det er fint at du få en masse kliks på dine AdWords, men det er endnu bed,re hvis det leder til et salg eller lignende. Så hav ikke kun fokus på din CTR.
6. Sørg for at have et stærkt indhold på din hjemmeside
I forhold til at opnå et godt kvalitetsresultat, er det også vigtigt, at du gør noget ud af dine landingssider. Her er det både vigtigt at sørge for, at de ser tiltrækkende ud og er nemme og bruge, så folk ikke bare går ud af din side efter få sekunder. Derudover skal du sørge for, at der er en logisk sammenhæng imellem dine søgeord og din hjemmeside som dine AdWords henviser til.
Du bliver også nødt til at sørge for at indholdet på sine sider er både troværdigt og af høj kvalitet. Så sæt dig foran skærmen og kom i gang med at producere tekster og andet indhold af høj kvalitet.
7. Sørg for at din hjemmeside er i teknisk topform
Udover at sørge for, at din hjemmesid har noget yderst relevant indhold i forhold til dine AdWords. Det er det også vigtigt at sørge for, at brugerne får en god oplevelse når de først er kommet ind på din hjemmeside. Derfor er det en god ide at bruge både tid og ressourcer på konverteringsoptimering af din hjemmeside.
Hvis din hjemmeside for eksempel loader meget langsomt, eller din webshop er svær at finde rundt i kan det sagtens være, at brugerne hurtigt hopper videre til en anden hjemmeside. Ved at få foretaget konverteringsoptimering sørger du for at din hjemmeside er i teknisk topform – og det vil både dine brugere og i sidste ende Google belønne dig for!
Mobilannoncer: Flere søgninger og hårdere konkurrence
Det er ikke kun på computeren at millioner af brugere hver dag er på udkig efter varer og tjenesteydelser. De fleste ejer i dag en smartphone og i løbet af få år er en stor del af trafikken på Googles rykket fra computerne og over i vores smartphones.
8. Sørg for at mobiloptimere dine AdWords kampagner
En særlig form for mobiloptimering af dine AdWords-kampagner er i dag vigtigere end nogensinde, da langt hovedparten af alle søgninger i dag foretages fra mobil og tablet frem for computeren.
I 2013 viste en undersøgelse udarbejdet af Google at 70% af alle søgninger fra mobiltelefoner handlede om at finde kontaktinformationer på virksomheder. Derfor kræver det naturligvis, at dit website eller din webshop tager sig godt ud på en mobiltelefon, så du kan få så mange kliks som muligt fra mobil- og tabletbrugere.
9. Brug kortere søgeord på mobilen
Som jeg har nævnt ovenover er der stor forskel på at arbejde med AdWords på computeren og på mobiltelefonen. Der er kort sagt mindre plads at gøre med, og derfor er det mere naturligt at bruge flere forkortelser og generelt kortere søgeord i sin AdWords kampagne.