Tjek din title og meta description
Hvordan tager sidens title og meta description sig ud i søgeresultaterne på henholdsvis mobil og desktop. Brug vores værktøj til at tjekke eksisterende eller skrive nye titles og meta descriptions, der har den rigtige længde.
Mobil preview:
Desktop preview:
Sådan bruger du værktøjet
Indtast webadressen i Indtast URL-feltet og klik på Hent-knappen for at tjekke en sides eksisterende title og meta description.
Tjek længden på nye titles i Indtast Title-feltet.
Tjek længden på nye meta descriptions i Indtast Meta Description-feltet.
Det betyder farven:
Sort – Den indtastede tekst er under Googles anbefalede længde på title og meta description.
Grøn – Den indtastede tekst holder sig inden for Googles anbefalede længde på title og meta description.
Rød – Den indtastede tekst er over Googles anbefalede længde på title og meta description.
5 tips til Title
Skriv sidens title til mennesker, ikke til Google. Brug title til at gøre jeres søgeresultat så relevant som muligt i forhold til søgehensigten. Undgå automatiske titles og skriv en sælgende og unik title til hver eneste side på jeres website.
Medtag det vigtigste søgeord først i title uanset om der er tale om et produkt eller en artikel. Er der tale om produkter er det oftest det fulde produktnavn, der er det vigtigste søgeord.
Fremhæv det vigtigste udbytte af indholdet i title. Så får potentielle besøgende en rigtig god grund til at vælge jeres indhold fremfor konkurrenternes.
Til en webshop kan der bruges en fast skabelon til title. F.eks. <produktnavn> –
Medtag kun jeres brand, hvis det giver værdi. Selv om alle de store brands gør det, betyder det ikke, at I behøver at medtage jeres brand-navn i title. Kun hvis I har så godt et renomme, at det giver jeres link mere troværdighed, bør det medtages. Ellers bør pladsen bruges til noget mere relevant.
5 tips til meta description
Alle meta descriptions skal være unikke for hver side. Det giver potentielle besøgende den bedste mulighed for at finde den rigtige side på jeres website eller webshop.
Medtag det eller de vigtigste søgeord i meta description. Gerne flere gange. Ikke for Googles skyld, men for at gøre meta description mere relevant for læseren. Søgeord fremhæves i søgeresultaterne og jo flere gange de optræder i dit søgeresultat, jo mere relevant virker det.
Teksten er jeres salgstale for siden. Gør beskrivelsen så spændende og tillokkende som muligt. Undgå lange remser med søgeord og lad være med at bruge autogenereret tekst. Den risikerer du, at Google erstatter med det uddrag af tekst fra siden, som Google mener er mest relevant.
Tænk søgehensigten ind i Meta Description ved at skrive en tekst der beskriver indholdet, så læseren lettere kan se relevansen i forhold til den søgning, de har foretaget.
Afslut med et call-to-action uanset om der er tale om et produkt eller en artikel. Det giver folk et større incitament til at klikke på netop jeres søgeresultat.