Vi gør nettet værd at læse!
Heldigvis har dårlige tekster ikke den samme gennemslagskraft i dag, som de havde engang. Google er blevet klogere. Det betyder, at kvalitetskravene til dit tekst- og content marketing bureau er steget! De kan ikke nøjes med at levere tekster, der er skrevet for Googles skyld. I stedet skal de skrive engagerende, spændende og relevante tekster, der rammer formålet med folks søgninger, og holder de besøgende fanget hele vejen fra overskriften og til det afsluttende punktum.
Hos Kommunikations- og marketingbureauet YES! har vi en målsætning med alle de tekster og alt andet content marketing-indhold, som vi skaber til vores kunder:
Vi gør nettet værd at læse!
For der findes stadig alt for meget dårligt indhold, der er skabt med manglende respekt for både hjemmesidens besøgende. For mange er tekst bare et nødvendigt onde, der skal være der, for at få siden til at ranke. Det skyldes en forestilling om, at der aldrig er nogen, som læser teksten alligevel.
Det tror da pokker. For med den indstilling til indholdet på de sider, som skal skaffe virksomheden kunder og indtjening, var det oftest noget være sludder og vrøvl der stod – og oftest var det skrevet som en brækket arm uden hverken rød tråd eller mening. Men alle de rigtige søgeord var med.
Du kan godt tilfredsstille både læsere og Google
Men du kan godt tilfredsstille både læserne og Google på en gang. Sådan har det altid været. Men fordi Google har ændret deres algoritmer, så de er blevet bedre til at forstå det, der står på siderne og fokuserer endnu mere på folks adfærd i søgeresultaterne og på hjemmesidens troværdighed, ekspertise og autoritet, er det også blev en nødvendighed. I hvert fald hvis du vil ranke i toppen af søgeresultaterne.
Det har ført til et øget fokus på, hvad det rent faktisk er, folk gerne vil have ud af at læse teksten, og hvilken viden og hvilke informationer de skal have, for at det formål bliver opfyldt.
Vi starter med slutmålet for folks søgninger
Det handler om at finde ud af, hvad der er slutmålet med de søgninger, som folk foretager, før de klikker på det søgeresultat, der fører til den side, som vi udvikler tekst eller andet indhold til. Hvad var årsagen til, at de besøgende greb ud efter deres mobil eller tablet en tirsdag formiddag lige før kaffepausen, og foretog den søgning, som førte dem ind på siden?
Først når vi ved det, og ved noget om, hvad folk allerede ved, hvad de har hørt eller læst andre steder, samt hvilke symptomer, problemer, trusler, drømme eller mål der ligger bag søgningen, kan vi finde den rigtige vinkel på teksten, og hvad den skal indeholde.
Hvordan du finder ud af det, har vi både skrevet en artikel om content marketing strategi om, samt udgivet en gratis e‑bog om.
Skab unikt indhold, der fortæller, hvordan I gør en forskel
Som en naturlig del af vores research finder vi naturligvis ud af, hvad konkurrenterne i søgeresultaterne allerede har skrevet om. Det giver os viden og input til nogle af de emner, vi skal bruge om målgruppen for artiklen.
Men laver vi bare en afskrift af det til vores kunder, får vi ikke skabt noget indhold, der reelt set fortæller den besøgende, hvem det her firma er, eller hvordan de gør en forskel i forhold til konkurrenterne. Vi skriver bare det samme, som folk allerede kan læse andre steder på nettet. Dermed spilder vi både folks tid, og forspilder muligheden for. at de kan få et godt indtryk af vores kunde.
Derfor spørger vi altid ind til, hvad der er firmaets ”take” på emnet. Har de en bestemt tilgang til emnet, en bestemt måde, de gør tingene på, nogle fede staldtips, vi kan viderebringe, som folk ikke har hørt andre steder, eller har de en særlig mening om emnet?
Først når vi har den viden, kan vi skabe noget unikt indhold, der giver værdi for læseren, og sikrer, at det der står på vores kundes sider, indeholder noget nyt, som de besøgende ikke har kunnet finde andre steder. For det handler ikke bare om at gøre nettet værd at læse – det handler også om at få vores kunde til at skinne igennem!
Vi har skrevet mere om fordelene ved godt, unikt indhold her.
Mobilvenlige tekster
Samtidig handler gode tekster også om at servere indholdet på en måde, så det er appetitligt at læse. Det handler ikke kun om sidens webdesign, men også om tekstens opbygning og længden på de enkelte afsnit.
For når de fleste søgninger i dag foregår på mobilen, er det jo indlysende, at den tekst der står på siden, skal tage sig bedst muligt ud på den – i forhold til desktop-computere og tablets – lille skærm, som mobilen er udstyret med.
Ellers ender teksten bare med at blive en ulidelig tekstmur, som de besøgende skal kæmpe sig igennem.
Derfor går vi efter, at alle vores tekster er skrevet med mange korte afsnit med korte sætninger mellem hver mellemrubrik. Det gør det muligt at kunne se både starten og slutningen på det tekstafsnit, man er ved at læse på mobilskærmen.
Det gør teksten både mere overskuelig og overkommelig – selv på en lille mobilskærm.
Vi har skrevet mere om mobilvenlige tekster her.
Død over tekstmuren
Samtidig gør vi meget for at opdele teksten i koncentrationsintervaller. For selv om myten om vores guldfisk-hukommelse ikke holder vand i praksis, så skal vi forholde os til en virkelighed, hvor læserne gentagende gange gennem læsningen af teksten på en webside bliver afbrudt. Det kan være af notifikationer om nye e‑mails, nye opslag på dette eller hint sociale medier eller noget helt fjerde.
Hver gang skal læseren tage stilling til, om det de får besked om, er vigtigere end det, de er ved at læse på vores kundes side, eller om det kan vente. Enten til de har læst teksten færdig, eller til de kommer til en naturlig pause i teksten, som de nemt kan finde tilbage til igen.
Ved at planlægge teksten efter den virkelighed, læseren lever i, og gøre det ekstra tillokkende at blive eller komme tilbage til teksten igen, øger vi chancerne for, at folk rent faktisk kommer hele vejen igennem, inden de haster videre i hverdagen. Samtidig gør denne opdeling teksten nemmere at scanne og skimme, for dem der enten ikke har tid til at læse den lige nu, eller gerne vil sikre sig, at teksten indeholder det, de eftersøger, før de dykker ned i den. For de er tit blevet skuffet.
Hvordan du opdeler teksten i koncentrationsintervaller, har vi skrevet meget mere om i vores artikler om at rive tekstmuren ned.
Vi langer ikke bare tekst over disken
Vores seriøsitet og passion omkring de tekster vi leverer, betyder også, at der ikke er nogen tekster, som bliver overleveret til vores kunder, uden at vi først har korrekturlæst og kvalitetssikret dem.
Vores projektledere redigerer, og gennemgår alle tekster, inden de afleveres til kunden. Så er vi sikre på, at teksterne lever op til det, vi har aftalt med kunden, og giver de besøgende den bedste oplevelse med indholdet.
Så vi langer ikke bare tekster over disken uden at tage stilling til dem. Samtidig giver vi også feedback og konstruktiv kritik til vores skribenter på alle de tekster, de afleverer. Derved bliver de løbende bedre og bedre til at ramme den stil og den kvalitet, vi gerne vil stå for.
Vi har også bestemte krav til opstillingen og disponeringen af teksten. Så er vi sikre på, at den giver kunderne den ønskede effekt i søgeresultaterne og de besøgende den bedste oplevelse med kundens hjemmeside.
Opbygningen har vi skrevet mere om på vores side om webtekster.
Kunderne kan selv følge med
Vi skjuler ikke, at det ikke er os, der skriver alle tekster selv. Men vi er kræsne med, hvem der skriver for os. Det er ikke alle og enhver, der får lov til at skrive for vores kunder. Vi tester nye skribenter på flere opgaver, inden vi slipper dem løs på kundeopgaverne. Samtidig sørger vi for, at skribenterne er opdateret på SEO og vores særlige tilgang til at udvikle og skrive indhold til vores kunder.
Kunderne kan selv følge med. For hver enkelt kunde har sit eget arbejdsområde, hvor de selv kan lægge opgaver op, ligesom de kan kommunikere direkte med skribenterne. Og skribenterne kan stille afklarende spørgsmål direkte til kunden uden os som falskehals. Det sikrer hurtige kommunikationsveje, og total transparens i den måde vi arbejder på.
Derved kan vi undgå at faktuelle fejl, misforståelser eller de værste fejlskud finder vej til kundernes færdige tekster. Og skulle vi være årsagen til, at der er problemer med de tekster, vi har leveret, skriver vi dem naturligvis om uden beregning.
Samtidig rådgiver vi gerne kunderne, så de får det bedst mulige afkast af de tekster, de køber af os. Det har hjulpet mange af vores kunder til bedre placeringer i søgeresultaterne og skabt mange flere kunder i deres forretning.
Alt sammen fordi vi er så passionerede med tekst. Men allermest fordi vi vil gøre nettet værd at læse!