Kontakt os!
Vi svarer i løbet af kort tid inden for normal arbejdstid!
Punktopstillinger er med til at gøre din tekst mere overskuelig. Samtidig gør de teksten nemmere at få hul på for nettets mange skimmere. Læs her, hvordan du skaber punktopstillinger, der tiltrækker, fastholder og konverterer dine besøgende til læsere af teksterne på din hjemmeside.
Punktopstillinger har en nærmest magisk, dragende effekt på dem, som du gerne vil have til at læse dit indhold på hjemmesiden.
De virker lidt som tryllekunstnerens smukke, letpåklædte assistent, der skal lokke husarerne til og fastholde dem under hele showet frem til den afsluttende finale. Begge dele evner punktopstillingerne, hvis bare du bruger dem rigtigt.
Punktopstillinger virker dragende på os, fordi:
Til gengæld virker punktopstillingerne ikke, hvis der er for mange af dem på siden. Så kommer siden til at virke kaotisk, og du kan så at sige – for nu at omskrive en velkendt talemåde – ikke se de enkelte punktopstillinger på siden for bare punktopstillinger.
Men med den rigtige balance mellem punktopstillinger og almindelig brødtekst, bliver de et fantastisk værktøj til at få læserne hele vejen gennem din tekst.
Udover at virke opsummerende og give overblik, skal gode punktopstillinger i tekster på nettet først og fremmest gøre os nysgerrige og fange vores opmærksomhed. Nysgerrighed er en af de urinstinkter, som kan drive selv den mest besindige besøgende til at begynde at læse din tekst.
Derfor gør det heller ikke noget, hvis punktopstillingerne introducerer ny viden eller ukendte begreber. Vi tiltrækkes af tillokkende ting, vi ikke forstår fuldstændigt. Det er den slags uvished, der får os til at handle.
Derfor kan den slags punktopstillinger meget nemt kan ende med at få os til at dykke ned i det indhold, der giver forklaringen på de fascinerende punkter i punktopstillingen.
Skal du skrive punktopstillinger, der virker, så de fanger de besøgende, skal du:
Samtidig bør du også have en klar strategi for, hvad den enkelte punktopstilling skal gøre for læseren – eller få læseren til at gøre.
Det gør du ved at vælge en af de – sådan cirka – fem forskellige former for punktopstillinger, der findes. De kan hver især kan anvendes til forskellige formål i din tekst. Det drejer sig om:
Lad os se nærmere på hver af de fem typer af punktopstillinger, og hvordan du bruger dem.
Strategiske punktopstillinger anvendes først og fremmest til at få folk til enten at begynde på eller til at fortsætte med læse. Ved at fremhæve interessante pointer og informationer fra teksten på en let fordøjelig måde, fanger du læserens opmærksomhed, og teaser, hvad det er, han eller hun får ud af at dykke ned i teksten efter punktopstillingen.
Det kan f.eks. bruges til at:
Det bedste er, at denne type punktopstillinger virker lige så godt på skimmere som på læsetrætte besøgende.
Det er derfor vi kalder dem for strategiske punktopstillinger. For placerer du dem på strategiske steder i teksten, hjælper de dig til at få læseren hele vejen gennem teksten.
Placerer du således en strategisk punktopstilling først i teksten, kan den fange de besøgende, der er i tvivl om de skal gå i gang med at læse teksten. Punktopstillingen kan så overbevise dem om, at den her tekst er så spændende, at de bliver nødt til at se nærmere på den.
Du kan også med fordel bruge cliffhanger-punktopstillinger til at sælge teksten ind med – mere om dem lige om lidt.
Ved efterfølgende at placere flere strategiske punktopstillinger med jævne mellemrum ned gennem teksten, kan de bruges til at fastholde de læsere, som er ved at være kørt træt. F.eks. ved at tease de pointer der gennemgås i de efterfølgende tekstafsnit. Det gør det samtidig nemmere for skimmerne, at finde frem til de dele af teksten, som er mest relevante for dem.
Skal du gøre en længere artikel mere indbydende, kan det være en ide at starte den med en punktopstilling lige efter manchetten, der fortæller de vigtigste pointer fra teksten. Derved virker den lidt i samme stil som punktopstillingen under ”Det lærer du i dette kapitel”, som du ofte ser i lærebøger.
Kan du på nogen måde genbruge eller omformulere punktopstillingens punkter som mellemrubrikker i teksten, gør du det nemt for læseren at springe frem til det, der interesserer netop ham eller hende.
Indsæt eventuelt bogmærker i punktopstillingen, så folk kan hoppe direkte til det pågældende afsnit. Eller brug et TOC-plugin, der samler mellemrubrikkerne til en klikbar indholdsfortegnelse først i artiklen.
Der er dog en enkelt ulempe ved at bruge strategiske punktopstillinger. Er punkterne formuleret på en måde, så de virker kedelige, irrelevante eller uforståelige for den besøgende, kan de nemt være med til at jage vedkommende væk fra siden igen.
Så husk at tage sælger-kasketten på, når du skal formulere de strategiske punktopstillinger, som skal sælge din tekst ind.
Fascinationspunktopstillinger ses tit i produkttekster, hvor de italesætter en række fordele ved produktet, uden at du nødvendigvis får nogen mere substantielt at vide om den pågældende fordel. Derved kan du selv lægge det i det, som det betyder for dig – og det er lige præcis meningen med det.
Når du skal formulere fascinationspunktopstillingerne for et produkt, kan du med fordel tage udgangspunkt i de typiske punktopstillinger med produktegenskaber, som producenterne oftest anvender i deres egen produkttekst.
De kan nemt “trylles” om til en masse brugbart indhold ved at omskrive hver enkelt produktegenskab til en fordel, et udbytte og en følelsesmæssig transformation ved hjælp af følgende sætning:
<Egenskab> gør det muligt at <fordel>, så du kan <udbytte>, og undgår/opnår <følelse>.
F.eks. om en fræser:
Motoren på 12 hk giver dig en fræser, der leverer en dejlig, luftig muldjord, som får din have til at fremstå flot og veldyrket, så du får en masse rosende kommentarer fra dine havekyndige venner og familie.
Det kunne blive til denne fascinationspunktopstilling:
Eller om et lederkursus:
Kursets 20 lektioner giver dig en grundig introduktion til alle de problemstillinger, du kan komme ud for som leder, så du altid er klædt godt på til hverdages udfordringer, og aldrig kommer til at fremstå som en dårlig leder.
Det kunne blive til:
Gør det med samtlige egenskaber ved produktet eller tjenesten. Så får du masser af ammunition til både en eller flere fascinationspunktopstillinger. Samt en række slagkraftige salgsargumenter, du kan bruge i din salgstekst.
Det betyder dog ikke, at du skal undlade en punktopstilling med alle produktegenskaberne også. For de rå produktegenskaber virker faktisk på samme måde som fascinationspunktopstillingerne, netop fordi folk selv lægger det i egenskaberne, som de tror, de betyder for dem.
Det kan være en god ide at opdele svært forståeligt eller komplekst indhold i en punktopstilling. Derved slipper folk for at skulle læse en masse knudret tekst, lange afsnit og andet, der nemt kan få dem til at miste overblikket og forlade siden.
Med en forklaringspunktopstilling får de en mere organiseret og overskuelig tilgang til emnet. Brug om nødvendigt en nummereret liste i stedet for punkttegn, og sørg for at arrangere punkterne i en logisk rækkefølge, der gør det nemt at forstå sammenhængen.
Det er typisk en fordel at bruge denne type punktopstillinger, når du skal beskrive en proces. F.eks. når du skal beskrive fremgangsmåden til en opskrift. Eller skrive en instruktion i at bruge et produkt eller en tjeneste på nettet.
Det kunne f.eks. være denne fremgangsmåde fra en opskrift på saltmandler:
Lige præcis med forklaringspunktopstillinger giver det sjældent mening at holde hvert punkt på samme længde. Her er det overskueligheden over fremgangsmåden, der vejer tungest.
Denne type punktopstillinger anvendes til at opremse data eller social proof, som understøtter din argumentation, og virker troværdighedsskabende på læseren – både når det gælder indholdet, et eventuelt produkt, samt afsenderen bag teksten. Samtidig kan det gøre tørre fakta mere spiselige for læseren – hvis du formår at konvertere dem til interessant læsning.
Det kunne f.eks. være:
Eventuelt kan de mest imponerende genbruges i et splash-element på siden, f.eks. i en stjerne eller en cirkel.
Denne type bruges til at tease indholdet i den næste e‑mail i din autoresponder-serie, den næste artikel i artikelserien eller indholdet i den næste sektion af den long-read-artikel, som den besøgende er ved at tygge sig igennem.
Cliffhanger-punktopstillinger kan også bruges i forbindelse med en produktlancering eller promovering af et event eller dine muligheder på f.eks. et medlemssite eller en lukket Facebook-gruppe:
Når du først har tegnet abonnement, får du adgang til:
Indrømmet! Der er mange punktopstillinger i denne artikel. Nok også lidt for mange både efter din og Googles smag.
En efterhånden nogle år gammel analyse fra Backlinko kom frem til, at tekster i top 5 i søgeresultaterne gennemsnitlig havde 18 punkter samlet i en eller flere punktopstillinger gennem hele teksten. Det er en klar indikation på, at Google foretrækker tekster med punktopstillinger, netop fordi de er nemmere at læse og lettere at få overblik over.
Det er også vores klare anbefaling, at du bruger punktopstillinger i både kortere og lange tekster. Både for at gøre teksten mere overskuelig, og for at den bliver nemmere at få hul på for nettets mange forhastede læsere.
Du skal bare ikke overgøre det – så virker teksten for kaotisk eller for let, og kommer derved nemt til at virke ligegyldig. En god tommelfingerregel er derfor at bruge en punktopstilling med et punkt for hver cirka 150 ord i teksten – dog aldrig mindre end 3 punkter ad gangen. Det gør det nemmere at få øje på punktopstillingen, og giver den så meget kød på, at den er værd at gå ombord i for de besøgende.
Nu skulle du gerne have fået en masse inspiration til at skrive bedre og bruge flere punktopstillinger i dine tekster.
Skulle du have brug for sparring og gode råd til netop dine punktopstillinger, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte. Enten ved at
Og lad det så være den sidste punktopstilling i denne omgang.
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!